Man hade en känsla av att inte duga under sin skolgång. En kvalitativ studie om hur personer i vuxen ålder upplevde sin stödundervisning

1239 visningar
uppladdat: 2007-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Bakgrund Under lärarutbildningen har vi stött på många diskussioner om en "skola för alla", vilket vi uppfattar som att alla elever oavsett förutsättningar ska få vara delaktiga i sin utbildning. Det innebär bland annat att få medverka i beslut om eventuell stödundervisning. Vi har därför intresserat oss för elevers upplevelser att får stödundervisning under sin skolgång, och har specifikt riktat oss mot ett retroperspektiv. Det vill säga med hjälp av vuxnas utsagor dra lärdom av deras erfarenheter att få stödundervisning, och på så sätt få kunskaper inom området vilket ger oss nya insikter inför vår blivande lärarroll. Syfte Vårt syfte med undersökningen är att studera hur personer i vuxen ålder upplevde att få stödundervisning under sin skoltid. Frågeställningarna berör om stödundervisningen påverkade deras självbild, om de fick medverka i beslut om stödundervisning samt var orsakerna förlades till bakomliggande svårigheter. Metod Undersökningen grundar sig på kvalitativa intervjuer. Informanterna är fem kvinnor mellan 20 ­ 40 års ålder och urvalet gjordes utifrån att de har haft stödundervisning under sin skoltid. Intervjuerna bandades för att därefter analyseras. Resultat Resultatet visar på att tre av informanterna upplevde sin stödundervisning som negativ medan de andra två har positiva upplevelser. De som har negativa upplevelser fick inte vara delaktiga i beslutsprocessen om stödundervisning. De andra två som har positiva upple...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Man hade en känsla av att inte duga under sin skolgång. En kvalitativ studie om hur personer i vuxen ålder upplevde sin stödundervisning

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2007-01-01]   Man hade en känsla av att inte duga under sin skolgång. En kvalitativ studie om hur personer i vuxen ålder upplevde sin stödundervisning
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=44812 [2024-05-04]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×