Den magiska svampen : Stureplan som marknadsföringskanal

3 röster
2170 visningar
uppladdat: 2006-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Stureplan i Stockholm har sedan länge betraktats som en symbol för Sveriges rika och berömda. Under senare tid har ett antal samarbeten mellan klädföretag och Stureplans aktörer uppmärksammats i media. Dessa företag har medvetet försökt associera sig till Stureplan som ett led i sin marknadsföring och för att bygga sina varumärken. Den här uppsatsen studerar hur klädföretag utnyttjar Stureplans icke-traditionella marknadsföringskanaler samt anledningarna därtill. Uppsatsens empiriska underlag härrör i första hand från fyra djupintervjuer med personer som i kraft av sina positioner inom klädföretag, kommunikationsbyråer eller restaurangbranschen har god insyn i den marknadsföring som bedrivs via Stureplan. Teoretisk förståelse för fenomenet skapas genom en översiktlig redogörelse för olika teorier rörande marknadsföringskanaler, varumärken och konsumtion. I den avslutande analysdelen jämförs detta teoretiska underlag med empirin, varigenom konstateras att klädföretag betraktar Stureplan som en marknadsföringskanal vars genomslagskraft möjliggör att initiera trender och nå ut till en bred massa. Företagens metoder är i hög grad osynliga för målgruppen och inkluderar huvudsakligen utdelning av gratisplagg till personer med särskilda attribut och med en hög grad av exponering i Stureplansmiljön eller i media. Internetsajter med Stureplansanknytning spelar en nyckelroll i sammanhanget. Uppsatsen påvisar sammanfattningsvis att Stureplan som marknadsföringskanal är att be...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Den magiska svampen : Stureplan som marknadsföringskanal

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2006-01-01]   Den magiska svampen : Stureplan som marknadsföringskanal
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=44827 [2024-05-16]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×