Vad är skillnaden som gör skillnaden? Lärarens förhållningssätt och inverkan på elevgruppen.

1182 visningar
uppladdat: 2007-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Metod Vi har inspirerats av livsvärldsfenomenologi och i denna studie använt oss av fallstudien. Vi har observerat en och samma klass under totalt 13 lektioner. Vi har valt ut fem av dessa lektioner som vi menar rör sig från "negativ", "fungerande" till "positiv". Klassen vi följt under en vecka är en årskurs åtta med 6 antal elever fördelat på 16 tjejer och 10 killar. Klassen har haft olika lärare och i vår analys har vi valt att presentera tre olika lektioner som visar på skillnader. Genom att använda observationer har vi studerat stämningen och därvid fokuserat lärarens roll och om klassen på något sätt förändras beroende på vilka olika lärare som har dem. Resultat I studien framgår att en och samma klass ändrar beteende på ett markant sätt beroende på lärarens förhållningssätt. Läraren i "negativ" lektion fungerade inte som ledare och vi observerade icke-fungerande relationer. Läraren i "fungerande" lektion har bara stundtals kontroll på klassen. Läraren i "positiv" lektion uppträdde lugnt och hennes ledarskap var självklart, stämningen var avspänd och lugn under hela lektionen och alla eleverna jobbade aktivt. Diskussion Observationer visade sig vara en mycket användbar metod för ökad förståelse för hur läraren på olika sätt påverkar elevgruppen. Vi har sett att klassen beter sig annorlunda och olika i anslutning till vilken lärare de har. Många studier visar att lärarens förmåga att skapa positiva relationer och ett positivt klassrumsklimat främjar elevers lärande. Mot bakgrund av detta önskar...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Vad är skillnaden som gör skillnaden? Lärarens förhållningssätt och inverkan på elevgruppen.

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2007-01-01]   Vad är skillnaden som gör skillnaden? Lärarens förhållningssätt och inverkan på elevgruppen.
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=44920 [2024-05-19]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×