Brand-extension och effekter på varumärkeskapitalet -

908 visningar
uppladdat: 2006-06-09
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Uppsatsens huvudsakliga syfte är att öka förståelsen för hur varumärkeskapitalets dimensioner påverkas av en nedåtgående vertikal brand-extension. Med en kvantitativ metod och en experimentell undersökning, med 440 svarande studenter, har vi belyst området. Experimentet baserades på en fiktiv lågprislinje för ett starkt varumärke inom dagligvaruhandeln, i årt fall Uncle Ben??s. Den teoretiska referensramen kommer från områdena varumärkeskapital och brand-extension. Varumärkeskapitalets teorier beskriver varumärkens mervärde och senare forskning har fokuserat på att skapa generella mätinstrument. Brand-extensions fokuserar på möjligheterna för företag att använda sitt upparbetade varumärkeskapital vid nya produktintroduktioner. Genom att använda ett generellt mätinstrument från varumärkeskapitalsforskningen, framtaget av Anselmsson, et al. (2006), på området brand-extension har vi skapat en klarare bild av vilka effekter en brand-extension har på varumärkeskaptialet. åra resultat visade att varumärkeskapitalet tog skada vid en nedåtgående brand-extension och med hjälp av årt utvalda mätinstrument kunde vi se till vilken grad och i vilka aspekter varumärkeskapitalet påverkades. Vi finner det klargjort att en brand-extension med stora skillnader i kvalitet och pris förvirrar konsumenten i så stor grad att kärnvarumärket påverkas negativt. år slutsats är att företag bör vara försik...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Brand-extension och effekter på varumärkeskapitalet -

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2006-06-09]   Brand-extension och effekter på varumärkeskapitalet -
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=44960 [2024-04-29]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×