Kommunikation av strategi inom organisationer - En fallstudie på SCA Packaging Sverige

1837 visningar
uppladdat: 2006-06-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Titel: Kommunikation av strategi inom organisationer ?? en fallstudie på SCA Packaging Sverige Ã?mne/Kurs: FEK 582 Kandidatseminarium, 10 poäng Författare: Olof Ask, Linus Asu och Henrik Dreyer Handledare: Gösta Wijk Företag: SCA Packaging Sverige Nyckelord: Kommunikation, Strategi, Effektivitet, Kommunikationsverktyg, Ã?terkoppling Syfte: Uppsatsens syfte är att redogöra för hur och varför kommunikationen av SCA Packaging Sveriges strategi bedrivs och visa på eventuella styrkor och svagheter i densamma. Uppsatsens syfte är även att visa på vilka problem som upplevs inom organisationen rörande kommunikationen av strategi. Vidare är syftet med studien även att skapa oss en uppfattning av hur kommunikationen upplevts och uppfattats hos de anställda samt hur detta skiljer sig åt mellan olika typer av anställda. Ambitionen med studien är vidare att utifrån det mönster vi ser hos SCA Packaging Sverige formulera ett antal hypoteser som vi tror gäller generellt vid kommunikation av strategi inom organisationer Metod: Studien har tagit utgångspunkt i empirin och har således en induktiv ansats. Vidare har i denna uppsats samlats in data dels genom kvalitativ metod, i form av intervjuer och samtal, och dels genom kvantitativ metod, i form av en enkät. Teoretisk referensram: De teorier vi har använt oss av behandlar på vilket sätt man kan bedriva kommunikation av strategi samt hur detta skall göras på ett effektivt sätt. Referensramen utgår huvudsakligen från Laswells kommunikationsmodell och ?The Pyramid of Communication Quality?. Empiri: Avsnittet redogör för SCA Packaging Sveriges syfte med att kommunicera sin strategi samt genom vilka verktyg detta sker. Vidare beskrivs den enkät som skickades ut och vilka resultat denna visade. Slutsatser: Avsnittet tar upp och kommenterar de resultat som vi kommit fram till och som vi anser är av vikt. Vidare presenteras fyra hypoteser samt diskussion kring dessa. H1: Lång anställningstid bidrar inte till ökad lojalitetskänsla för organisationen hos den enskilda individen. H2: Rätt innehåll och form av kommunikation medför att samtliga individer förstår budskapet trots en icke homogen grupp. H3: För att omfattande information inom organisationer skall bli ef...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Kommunikation av strategi inom organisationer - En fallstudie på SCA Packaging Sverige

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2006-06-01]   Kommunikation av strategi inom organisationer - En fallstudie på SCA Packaging Sverige
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=44962 [2024-05-09]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×