Påverkar den kulturella bakgrunden konsumenternas associationer om ett varumärke? : En jämförande studie om McDonald's

2310 visningar
uppladdat: 2006-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Intresset för det valda uppsatsämnet uppstod av att se om det är kultur som påverkar varumärkesassociationer. Det var därmed intressant att fördjupa sig i två olika kulturer, nämligen USA och Sverige. Detta för att göra studien mer intresseväckande, då det handlar om en jämförelse mellan dessa två länder och för att ”verklighetsförankra” studien.Uppsatsen grundar sig på en kvalitativ ansats och avser att studera konsumenternas varumärkesassociationer. Den komponent som har analyserats, för att undersöka vilka associationer som uppstår är kulturellt bakgrund. Studien har som syfte att utvärdera om den svenska och amerikanska kulturen påverkar hur konsumenterna associerar om varumärket McDonald’s.Den teoretiska referensramen tar sin utgångspunkt i Hofstedes kulturmanifestationer och nationella kultur skillnader, men i uppsatsen ges även en inblick i Sveriges och USA:s kultur skillnader. Teori kapitlet avslutas med en egen undersökningsmodell som tar upp de relevanta delarna för studiens syfte.Det empiriska materialet bygger på intervjuer med svenska och amerikanska konsumenter. Intervjufrågorna formades i huvudsak utifrån komponenterna i den egna undersökningsmodellen. Denna modell användes som ett verktyg för att analysera varumärkesassociationer, där koppling skedde genom att sortera den empiriska fakta som har erhållits, för att sedan applicera den till passande delar inom undersökningsmodellen.Resultatet av analysen bildade en grund för de slutsatser och egna reflektioner som har presenterats. Slutsatsen redo...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Påverkar den kulturella bakgrunden konsumenternas associationer om ett varumärke? : En jämförande studie om McDonald's

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2006-01-01]   Påverkar den kulturella bakgrunden konsumenternas associationer om ett varumärke? : En jämförande studie om McDonald's
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=45054 [2024-05-02]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×