Perception

8 röster
24990 visningar
uppladdat: 2005-06-29
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Vad som styr våran perception är svårt att svara på. Jag tror att det är ganska individuellt (från person till person), och har med våra förväntningar och hur vi är som människor. Men som boken beskriver det att våra upplevelser styrs av olika faktorer. Liksom förväntar man sig vissa saker av folk så ser man kanske bara det man förväntar sig. T ex om man ser en rakad kille med tatueringar så utgår man ifrån att han har suttit inne och är farlig, fast han kanske i själva verket jobbar som frisör eller nåt. Så man kan väl egentligen säga att det är våra sinnen och förväntningar som styr våran perception samt övriga faktorer utifrån.

En gestaltlag kan t ex vara att när vi ser Någon reklam där dom inte tar med hela namnet som WIKING LINE hade, där dom hade plockat bort vissa bokstäver men alla visste ändå vad det stod.

Subliminal perception är när man kan uppfatta signaler utifrån utan att ens vara medvetna om det. Som t ex den där Coca Cola reklamen som gick på biograferna när dom hade klippt in en Coca Cola i var tionde bildklipp, precis så att man inte var medveten om det men hjärnan snappade fortfarande upp det, och efteråt så blev alla jätte sugna på att köpa Coca Cola. Information som går in i vårt medvetande men ”registreras” i vårt undermedvetande (omedvetna).

Nordman F. Dixons viktigaste resultat är väl hans experiment om att vår perception inte bara styrs av vilka är och vilka behov vi har, att den också styrs av omedvetna processer. Att vi påverkas av omedveten information som går in i oss och påverkar våran uppfattning om saker och ting utan att vi själva har en aning om det. Experimentet med ljuset är väl det, det visar ju klart och tydligt på att hans teori stämde.

Reklamer som använder sig av perception är väl Mac Donalds och ICA-reklamerna. ICA-reklamen får ju oss att vilja köpa alla varor som flimrar förbi medan vi egentligen kollar på deras spännande reklam-serie. Så den är ganska tydlig. Mac Donalds brukar ju inte heller fokusera sina reklamer på produkten utan istället fokusera på Mac Donalds som livsstil samtidigt som deras mat är en del av den. Levis-reklamerna använder sig väl också av det. I alla fall i den där reklamen med killen och dörrvakten, när han säger "I can see it in ur eyeeez dawg I can see it in ur eyeeeez" för då visar dom ju knappt upp jeansen (Levis 501) som dom gör reklam för, utan...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Perception

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

  • Inactive member 2007-12-16

    uhh, vilken reklam och kan du

  • Inactive member 2007-12-19

    Inte så utförlig kanske, men o

Källhänvisning

Inactive member [2005-06-29]   Perception
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=4511 [2024-05-04]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×