Kundorienterad produktutveckling i industriell verksamhet - en fallstudie inom Trelleborg Building Systems

1090 visningar
uppladdat: 2004-06-04
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Sammanfattning Titel: Kundorienterad produktutveckling i industriell verksamhet ?? En fallstudie inom Trelleborg Building Systems Seminariedatum: 2004-06-04 Ã?mne/kurs: Magisteruppsats i Strategic Management, FEK523,10 poäng Författare: Martin Borgström, Henrik Hallerby & Niklas Winnert Handledare: Lars Bengtsson Nyckelord: Strategisk planering, produktutveckling, kundbehovsanalys, industriell marknad, organisk tillväxt, total kravbild Syfte: årt syfte är att studera vilka förutsättningar som fallföretaget Industrial Profiles Nordic har för att kunna organisera och utveckla sin produktutvecklingsprocess mot den totala kravbild som har inverkan på denna process. Utifrån dessa analysresultat avser vi delge ett antal åtgärdsförslag till ledningen för hur detta utvecklingsarbete kan genomföras och organiseras. Metod: En kvalitativ metod med en abduktiv ansats har använts, där vi jämfört olika avdelningar inom divisionen Industrial Profiles Nordic med avseende på kundbehovsanalys, produktutveckling samt strategisk planering. Intervjuer har genomförts inom ledningen för affärsområdet Trelleborg Buildings Systems samt divisionen Industrial Profiles Nordic. Ytterliggare intervjuer har genomförts med representanter för enheterna design, marknad samt en beredningsgrupp i fabriken i Värnamo. Resultat: Vi har i åra resultat kommit fram till fyra förslag för hur fallföretaget IP Nordic bättre kan samordna sina produktutvecklingsstrategier, eftersom de både är marknads- och teknologidrivna. Avsaknaden av systematisk insamling och bearbetning av kundinformation skapar ett incitament att försöka samordna strategisk planering och kundbehovsanalys genom att skapa och utveckla ett tvärfunktionellt team för att kunna sammanställa den totala kravbilden mot kort- såväl som långsiktiga mål. Dessa olika tidshorisonter måste inkludera alla typer av kunder, inte enbart marknadsledande nyckelkunder. Strategierna måste kritiskt kunna utvärderas av både ledning och den operativ...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Kundorienterad produktutveckling i industriell verksamhet - en fallstudie inom Trelleborg Building Systems

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2004-06-04]   Kundorienterad produktutveckling i industriell verksamhet - en fallstudie inom Trelleborg Building Systems
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=45126 [2024-04-29]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×