Genomströmning: belysning av genomströmningen på delkurs objektorientering för systemvetenskapliga programmet Design & Administration och kursen i Informatik

882 visningar
uppladdat: 2000-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Bakgrund: Vi har undersökt ett problem med förankring i en verklig utbildningssituation. Institutionen för Informatik på Lunds universitet hade en längre tid haft problem med genomströmning på en av sina delkurser inom systemvetenskapliga programmet och kursen i Informatik. Problemet var att ett stort antal studenter inte klarade av tentamen på den aktuella kursen. Eftersom detta hade pågått från termin till termin, även fast vissa förändringar av utbildningen hade gjorts, bad nu institutionen om någon kunde hjälpa dem att undersöka vad som var orsaken. Syfte: Vår ambition var att vi ville hitta eventuella företeelser inom som utanför utbildningssituationen som bidrog till den låga genomströmningen. Metod: Vi delade upp arbetet i en litteraturstudie samt en empirisk undersökning. I litteraturstudien sökte vi efter material angående pedagogiska metoder samt andra faktorer som kan påverka en utbildning och dess innehåll. I vår empiriska undersökning valde vi att göra olika intervjuer, enkäter samt dokumentstudier för att samla in data. De grupper som vi vände oss till var de ansvariga för utbildningen och studenterna på 21-40 samt 41-60 poängnivån och arbetsmarknadsrepresentanter. Enkäterna till respektive studentgrupp gällde samma delkurs, den ena gruppen gick på den aktuella kursen medan den andra hade studerat färdigt på kursen. Resultat: Vi fann i en rapport av Anders Persson en diskussion om individens förutsättningar att tillgodogöra sig kunskap kopplad till diskussioner om inlärningsteorier. Här fann vi även diskussioner om hur utbildningsinstitutionerna mäter kunskapen. af Trolle beskriver hur lärarens roll är viktig och hur han/hon sätter sin personliga prägel på undervisningen. Han ger även förslag på en metod som ska vara till för att fånga upp de studenter som behöver hjälp. Det vi har funnit som kan påverka studieresultatet är bland annat studentens studieteknik, lärarens val av undervisningens uppläggningen och hur vi mäter kunskap. Även tänkbara orsaker till den låga genomströmningen var att studenterna tyckte att kursen var tidspressande och att det ställ...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Genomströmning: belysning av genomströmningen på delkurs objektorientering för systemvetenskapliga programmet Design & Administration och kursen i Informatik

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2000-01-01]   Genomströmning: belysning av genomströmningen på delkurs objektorientering för systemvetenskapliga programmet Design & Administration och kursen i Informatik
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=45188 [2024-05-19]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×