På senare tid har det blivit alltmer vanligt för företag att agera i
nätverk. Ett motiv till att samarbeta är att företag behöver resurser. Detta
är speciellt påtagligt för små och medelstora företag som ofta inte har
tillräckliga interna resurser. Dock har det påvisats att nätverkssamarbeten
ofta uppfattas som misslyckade, vilket kan ha sin förklaring i att
beslutsfattare inte har tillräcklig kunskap om de positiva och negativa
aspekter som samarbeten kan innebära. Viktiga aspekter då det gäller
agerande i nätverk är teorier om kärnkompetenser, ordervinnare och
kvalificerare samt transaktionskostnader. Därför är syftet med denna studie
att utveckla en konceptuell modell. Den skall innefatta centrala aspekter
som företag bör ta i beaktande vid beslut om agerande i nätverk. För att
uppnå syftet i denna studie har en kvalitativ fallstudie med elva intervjuer
genomförts.
Studien resulterade i elva slutsatser, som tillsammans utgör de viktigaste
aspekter som medelstora företag inom träindustrin bör ta i beaktande vid
beslut om agerande i nätverk.
De centrala aspekter som företag bör ta hänsyn till då det gäller
kärnkompetenser är:
identifiera företagets kärnkompetenser och
strategier, identifiera behovet av att bedriva benchmarking, identifiera
vilka möjligheter företaget har till outsourcing, identifiera de strategier
potentiella samarbetspartners valt och slutligen bör företag identifiera
agentens roll och använda agenten som extra kompetens.
Då det gäller aspekter som rör teorier om ordervinnare och kvalificerare,
framgår det i studien att företagen har mycket att vinna om de sätter sig i
begreppens betydelse och användningsområde. De centrala aspekter som företag
bör beakta då det gäller ordervinnare och kvalificerare är:
det är
viktigt att ha god kännedom om marknadens kriterier samt att kriterier på
strategiska marknader måste uppfyllas med hjälp av befintliga eller framtida
anskaffade resurser och förmågor.
Slutligen är de viktigaste aspekterna med avseende på
transaktionskostnadsteorin:
kontinuerligt sökande efter bästa
kombination av organisations-, produktions- och transaktionskostnader,
agentens kommissionskostnad måste ställas i jämförelse med deras mervärde,
osäkerhet ökar viljan att agera i nätverk och slutligen att en hög
transaktionsfrekvens bör stimulera vertikal integration.
Utöver de elva slutsatserna presenteras i den konceptuella modellen även
kopplingen me...