Dialog och samspel i det elektroniska klassrummet

1027 visningar
uppladdat: 2006-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Sammanfattning Föreliggande studie syftar till att ur ett pedagogiskt undervisningsdidaktiskt perspektiv skapa en utökad förståelse för två studiegruppers dynamik och individens lärpotential inom IT-stödd distansundervisning via en elektronisk lärplattform. Grundläggande faktorer som belyses i studien avser interaktion, gruppdynamik och individens lärpotential, med tonvikt på dialog och kommunikation. Respons och återkoppling från sändare och mottagare är det som utgör den aktiverande principen då den ligger till grund för förståelse i dialogen. Metoden som är en fallstudie, inspirerad av en etnografisk ansats, har baserats på en textanalys av arkiverat dokument, ur en realistiskt IT-miljö med direktinsyn i den aktuella lärplattformen där kursen har bedrivits. Dialog och kommunikation studeras tillsammans med den pedagogiska idén; det problembaserade lärandet (PBL). I kontexten utifrån en didaktisk insikt integreras olika teorier med det sociala samspelet till förmån för individens lärpotential. Studien utgår från Bakhtins och senare Dysthes teorier om vikten av dialogen och dess betydelse samt social interaktion. Aktuell forskning inom området påvisas, med efterföljande koppling och konsekvenser för individerna i studiegrupperna. Resultatet talar för högre krav på den enskilda individens motivation och självdisciplin, där var och en subjektivt måste reflektera över sin självdisciplin och ambitionsnivå. Både tydlighet och struktur, sociala interaktionsformer och datorkunskaper är en avgörande förutsättning för att klara av att fullfölja en IT-baserad undervisning. Meningsutbyggnaden i grupperna behöver medvetandegöras och förstärkas, likaså en skärpt uppmärksamhet på att det är ett kollektivt ”vi” som ska skapa denna mening. Bakhtin menar också att mening och förståelse har stor betydelse för undervisning, och att det är ”vi-känslan” som skapar denna mening. Resultaten påvisar att det är av stor betydelse att de...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Dialog och samspel i det elektroniska klassrummet

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2006-01-01]   Dialog och samspel i det elektroniska klassrummet
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=45565 [2024-05-10]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×