Sammanfattning
Föreliggande studie syftar till att ur ett pedagogiskt undervisningsdidaktiskt
perspektiv skapa en utökad förståelse för två studiegruppers dynamik och
individens lärpotential inom IT-stödd distansundervisning via en elektronisk
lärplattform. Grundläggande faktorer som belyses i studien avser interaktion,
gruppdynamik och individens lärpotential, med tonvikt på dialog och
kommunikation. Respons och återkoppling från sändare och mottagare är det som
utgör den aktiverande principen då den ligger till grund för förståelse i
dialogen. Metoden som är en fallstudie, inspirerad av en etnografisk ansats,
har baserats på en textanalys av arkiverat dokument, ur en realistiskt IT-miljö
med direktinsyn i den aktuella lärplattformen där kursen har bedrivits. Dialog
och kommunikation studeras tillsammans med den pedagogiska idén; det
problembaserade lärandet (PBL). I kontexten utifrån en didaktisk insikt
integreras olika teorier med det sociala samspelet till förmån för individens
lärpotential. Studien utgår från Bakhtins och senare Dysthes teorier om vikten
av dialogen och dess betydelse samt social interaktion. Aktuell forskning inom
området påvisas, med efterföljande koppling och konsekvenser för individerna i
studiegrupperna. Resultatet talar för högre krav på den enskilda individens
motivation och självdisciplin, där var och en subjektivt måste reflektera över
sin självdisciplin och ambitionsnivå. Både tydlighet och struktur, sociala
interaktionsformer och datorkunskaper är en avgörande förutsättning för att
klara av att fullfölja en IT-baserad undervisning. Meningsutbyggnaden i
grupperna behöver medvetandegöras och förstärkas, likaså en skärpt
uppmärksamhet på att det är ett kollektivt ”vi” som ska skapa denna mening.
Bakhtin menar också att mening och förståelse har stor betydelse för
undervisning, och att det är ”vi-känslan” som skapar denna mening. Resultaten
påvisar att det är av stor betydelse att de...