Under 1990 talet tilldelades det nya stridsflygplanet JAS 39 Gripen det
svenska flygvapnet. I detta högpresterande system innefattas en del vapen.
Ett av de vapensystem är den inköpta amerikanska jaktroboten AIM-9
Sidewinder, eller robot 74 (Rb74) som den benämns i Sverige. I
Gripensystemet bärs denna robot fäst på sida i vingens yttre kant, vilket är
på liknande sätt som t.ex. de amerikansktillverkade F-18 Hornet flygplanen.
Det har dock på senare tid, enligt uppgift, visat sig att en del brott har
skett i infästningen mellan robot och lavett hos olika modeller av de
amerikanska flygplanen, vilket förefaller bero på utmattningsbrott i de
upphängningsklackar som fäster roboten mot dess lavett. Detta är något som
även skulle kunna inträffa på de svenska upphängningsklackarna efter att
viss del av livslängden har förflutit. Brotten visar sig ha skett på den
främre upphängningsklacken och det finns idag tre olika versioner av
klacken.
Detta examensarbete utförs på uppdrag av Försvarets materielverk (FMV) och
syftar till att jämföra dessa tre versioner och analysera dem med avseende
på statisk hållfasthet och utmattning. De tre klackarna benämns i rapporten
som svensk-, ny amerikansk- och gammal amerikansk klack. Dimensionerande för
den statiska hållfastheten är ett lastfall benämnt J122 och
utmattningsanalysen bygger på cyklisk G-belastning under robotens livslängd
räknat i flygtimmar. Klackarna har utifrån tilldelat ritningsunderlag
modellerats i CAE programmet I-DEAS och FE-analyserats med belastningar
enligt givna lastfall.
Resultatet av analyserna blev att endast den svenska klacken klarar både det
statiska lastfallet och utmattningskravet. Den nya amerikanska klacken
överskred töjningsgrä...