Att lyckas på nya marknader : En studie om Wasabröd AB möjligheter på den chilenska marknaden

2 röster
884 visningar
uppladdat: 2007-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Ämnet som behandlas i denna uppsats är internationaliseringsprocesser och etableringsstrategier. Frågeställningen i vårt fall är hur internationaliseringsutvecklingen ser ut för större företag som förfogar över erfarenhet, resurser och kunskap när de ska träda in på nya marknader. Vi har studerat hur de valda företag har trätt in på nya marknader, vilka typer av etableringsstrategier de har använt sig av, hur arbetet bedrivs idag och moderbolagets roll när det gäller etableringsbeslut. Av de studerade företagen läggs störst fokus på Wasabröd AB då ett av del syftet är att presentera förslag på strategier vid eventuell etablering på en ny marknad för Wasa knäckebröd. Den nya marknaden som författarna undersökt och tittat närmare på förutsättningar för en Wasa etablering är den chilenska marknaden.Uppsatsens syfte är att utforska och utvärdera tre företags etableringsstrategier, ur vilket samtliga disponerar erfarenheter, resurser och kunskap. Detta har vi undersökt genom att samla in information om de valda företagen Wasabröd AB, Procordia Food AB och Cloetta Fazer AB och genom intervjuer med nyckelpersonerna i dessa företag som har kunskap om sina företags etableringsprocesser. Uppsatsens normativa syfte handlar om att presentera konkreta förslag på hur Wasabröd AB skulle kunna gå tillväga vid en eventuell etablering i Chile. En del av det empiriska materialet skedde genom en marknadsundersökning av det chilenska folkets brödvanor samt egna observationer av den chilenska marknaden i centrala delar av landet under sommarmånaderna januari och februari.Under studiens gång fann vi att den valda teoretiska ramen inte riktigt täckte relationerna mellan företag och moderbolag under olika stadier av internationaliseringsutvecklingen och hur de olika koncernerna bedriver sitt arbete kring nyetableringar.Författarna är av den tro att denna uppsats kan komma att användas som underlag för vidare forskning inom ämnet, då det är av intresse att studera relationerna inom koncernen. Resultatet av denna studie visar att företag som blir inkorporerade i koncerner får en varierad självständighe...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Att lyckas på nya marknader : En studie om Wasabröd AB möjligheter på den chilenska marknaden

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2007-01-01]   Att lyckas på nya marknader : En studie om Wasabröd AB möjligheter på den chilenska marknaden
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=45725 [2024-05-21]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×