Sponsring -dess utveckling och potential-

1261 visningar
uppladdat: 2005-02-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Syftet med denna uppsats är att beskriva och analysera sponsringsverksamhetens utveckling och potential för att se vilken betydelse verksamhetens rykte som en bidragsverksamhet har för utvecklingen av sponsring till en affärsverksamhet. Vi har i samband med detta även tittat på vilka nya krav denna utveckling ställer på elitidrottsföreningar. De teorier vi har använt oss av för att analysera klubbens sponsringsarbete är; teorier kring varumärke och image, intressent-, nätverks- samt resursberoendeteorin och strategiska allianser. Dessa bygger vi arbetet på. För att stärka analysen ytterligare har vi valt att titta på några empiriska fall där elitföreningarna Helsingborgs IF och F.C. Helsingborg utgör den huvudsakliga grunden. Den pågående utvecklingen ställer idag andra samt större krav på föreningarna där framgång och varumärke utgör centrala attribut. Ett starkt varumärke utgör en kommersiell potential vilket i sin tur kan locka intressenterna, sponsorer, som bistår föreningen med resurser. En intressant aspekt i sponsringens utveckling är att vi har funnit tendenser vilka tyder på att sponsring är ett utvecklat attribut i dagens teori men inte fullt så utnyttjat i den pågående verksamheten. Vi kan bl.a. i vår empiri se att föreningar arbetar med många fler erbjudanden än sponsorerna är villiga att ta del av. Idrottslagen eftersträvar samarbete vilket inte alltid är en självklarhet för sponsorerna. Detta grundar sig i mångt och mycket på sponsringens dåtida arbetssätt, som en bidragsverksamhet, ett synsätt som fortfarande finns kvar och hindrar sponsring att betecknas som en affärsverksamhet. Vi finner dock en potential där de eftersträvade samarbetena har förutsättningar...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Sponsring -dess utveckling och potential-

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2005-02-01]   Sponsring -dess utveckling och potential-
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=45812 [2024-05-18]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×