Likvärdighet i litteraturundervisning

1235 visningar
uppladdat: 2007-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Syfte:Studiens övergripande syfte är att visa om en likvärdig undervisning i litteraturundervisning förekommer mellan två skolor med olika socioekonomiska förutsättningar. Två skolor ställdes mot varandra och en jämförelse av de respektive villkoren som möts av eleverna angående litteraturundervisning har gjorts. Övriga faktorer som t.ex. tillgång till resurser, böcker och antalet undervisningstimmar fungerar som underlag men i synnerhet har läraren och lärarens syn, attityd och inställning till sin egen undervisning varit det centrala i den här undersökningen. Frågeställning: Hur jämställs de här två skolorna i förhållandet till de villkoren som erbjuds eleverna angående litteraturundervisnings? Är villkoren bättre eller sämre beroende på de socioekonomiska faktorer som skiljer de två skolorna åt? Är litteraturundervisningen i de två skolorna likvärdig? Metod:Eftersom lärarens syn på litteraturundervisning skulle hamna i fokus så valdes samtalsintervju som lämpligaste metod. Detta gav en närmare och mer ingående beskrivning av lärarens vardagliga erfarenheter och attityd gentemot undervisningen. Resultat: Förhållanden kring litteraturundervisning i de här skolorna kan sägas vara alldeles jämförbara när det gäller tillgång till resurser och lärarens insats. Det förekom inte någon märkbar skillnad när det gällde undervisningstimmar, tillgång till böcker, lärarens syn/attityd på litteraturundervisning, Lärarens syn på hur eleverna upplever litteraturundervisning eller Lärarens syn på litteraturundervisningens ställning i kursen. DiskussionSkillnaderna i lärarens sätt att undervisa skönlitteratur berodde mest på vilken typ av elev som undervisades men detta påverkade inte deras engagemang till eleverna eller inställning till kursen på ett negativt sätt. Skillnader uppkom mellan program inom skolorna i större sträckning än vad det gjorde mellan skolorna. Båda skolorna hade börjat ett läsprojekt för att kunna ge elever tid i skolan att läsa skönlitteratur utan betygskr...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Likvärdighet i litteraturundervisning

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2007-01-01]   Likvärdighet i litteraturundervisning
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=45857 [2024-05-13]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×