Corporate Social Responsibility : en fallstudie om företagens inställning till och användande av ett samtida fenomen

582 visningar
uppladdat: 2006-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Vad innebär det för företag att vara socialt ansvarstagande? Det är en fråga som studenter, akademiker och utövare länge har försökt att besvara. Definitionerna är många och skiljer sig åt, och trots att vissa empiriska studier har gjorts inom det här området är CSR ett ämne som i större utsträckning har debatterats än undersökts. Således kan en djupare förståelse skapas genom att empiriskt undersöka ämnet utifrån företagens behov och motiv. I denna studie har avsikten därför varit att behandla just företagens inställning till och användande av CSR. Det empiriska underlaget samlades framförallt in genom intervjuer som genomfördes på fem större företag (SCA, Ericsson, V&S, SEB och H&M) och Svenskt Näringsliv. Resultaten visar att företagen har en relativt splittrad syn på CSR. Dock verkar det som om det råder en konsensus om att det finns en miljöaspekt av CSR. Globala standarder som FN:s Global Compact tenderar även att fungera som en värdegrund för företagens tolkning av konceptet. Överlag verkar det även råda en enighet om att företagens förhållande till dem anställda är en viktig del av CSR. Även om det inte kan uteslutas att företagen arbetar med CSR av etiska eller humanitära själ ger de utryck för att de arbetar med CSR av strategiska skäl. Även sättet på vilket företagen arbetar med CSR varierar i relativt stor utsträckning. Emellertid finns det vissa gemensamma drag t.ex. i frågan om vilka informationskanaler som används. Att...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Corporate Social Responsibility : en fallstudie om företagens inställning till och användande av ett samtida fenomen

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2006-01-01]   Corporate Social Responsibility : en fallstudie om företagens inställning till och användande av ett samtida fenomen
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=46078 [2024-05-03]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×