Detta arbete har utförts på avdelningen för datorstödd maskinkonstruktion
vid Luleå tekniska universitet. Uppgiften var att undersöka hur omvärldens
utbildningar inom produktdesign, innovation och entreprenörskap ser ut och
kommer att förändras i framtiden. Detta med utgångspunkt i det arbete som
för närvarande pågår inom CDIO-ramverket (Conceive Design Implement and
Operate) men även inom andra utbildningsinitiativ. Bakgrunden till arbetet
är att det uppstått en klyfta mellan industrin och akademin.
Nyutexaminerade ingenjörer besitter inte de kompetenser som näringslivet
vill att de ska ha med sig i bagaget efter avlagd examen. För att
överbrygga klyftan mellan skola och näringsliv har bland annat Boeing tagit
fram en lista på vad de anser att ingenjörer bör kunna. Utifrån denna lista
har sedan fyra skolor gått samman, Massachusetts Institute of Technology,
Chalmers Tekniska Högskola, Kungliga Tekniska Högskolan och Linköpings
Universitet, och startat CDIO-initiativet där de tillsammans med
fokusgrupper från både industrin och akademin har arbetat med Boeings lista
och tagit fram en utbildningsplan som täcker näringslivets behov.
Luleå tekniska universitet är inte med i CDIO men precis som många andra
skolor så arbetar de naturligtvis med dessa frågor ändå. Bland annat så
sker det en vidareutveckling av grundutbildningen men det ska även till en
rad nya utbildningar till höstterminen 2005. Vid uppstarten av nya
utbildningar kan det vara fördelaktigt att veta vad andra universitet
håller på med och vad de har i kikaren för framtiden. Det är här detta
arbete kommer in. På ett forskningsinriktat sätt har en rad olika skolor
och olika utbildningsinitiativ, som fokuserar på produktdesign, innovation
eller entreprenörskap, undersökts. Tonvikten har legat på tre universitet:
Stanford University, Danmarks Tekniske Universitet och Massachusetts
Institute of Technology. Efter en massiv informationssamling bearbetades
sedan materialet inför en omvärldsanalys. De olika skolorna jämfördes i ett
försök att hitta gemensamma faktorer som kunde peka på olika trender.
En rad olika trender återfanns. Generellt så kunde de delas in i två
kategorier: pedagogik och personliga färdigheter. Beträffande pedagogiken
så ser man tydliga trender som riktar sig mot problem- och projektbaserat
lärande med mycket praktiska tillämpningar, något som kräver andra och mer
utvecklade "studiemiljöer" än vad som finns idag. Men det sker även en allt
större globalisering av universiteten i takt med industrins utveckling. Vad
gäller de personliga färdigheterna så har CDIO utformat ett helt A4
fullspäckat med färdigheter som de anser att ingenjörer bör träna under sin
studieti...