Ingenjörsutbildning i förändring: design, innovation och entreprenörskap

2032 visningar
uppladdat: 2005-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Detta arbete har utförts på avdelningen för datorstödd maskinkonstruktion vid Luleå tekniska universitet. Uppgiften var att undersöka hur omvärldens utbildningar inom produktdesign, innovation och entreprenörskap ser ut och kommer att förändras i framtiden. Detta med utgångspunkt i det arbete som för närvarande pågår inom CDIO-ramverket (Conceive Design Implement and Operate) men även inom andra utbildningsinitiativ. Bakgrunden till arbetet är att det uppstått en klyfta mellan industrin och akademin. Nyutexaminerade ingenjörer besitter inte de kompetenser som näringslivet vill att de ska ha med sig i bagaget efter avlagd examen. För att överbrygga klyftan mellan skola och näringsliv har bland annat Boeing tagit fram en lista på vad de anser att ingenjörer bör kunna. Utifrån denna lista har sedan fyra skolor gått samman, Massachusetts Institute of Technology, Chalmers Tekniska Högskola, Kungliga Tekniska Högskolan och Linköpings Universitet, och startat CDIO-initiativet där de tillsammans med fokusgrupper från både industrin och akademin har arbetat med Boeings lista och tagit fram en utbildningsplan som täcker näringslivets behov. Luleå tekniska universitet är inte med i CDIO men precis som många andra skolor så arbetar de naturligtvis med dessa frågor ändå. Bland annat så sker det en vidareutveckling av grundutbildningen men det ska även till en rad nya utbildningar till höstterminen 2005. Vid uppstarten av nya utbildningar kan det vara fördelaktigt att veta vad andra universitet håller på med och vad de har i kikaren för framtiden. Det är här detta arbete kommer in. På ett forskningsinriktat sätt har en rad olika skolor och olika utbildningsinitiativ, som fokuserar på produktdesign, innovation eller entreprenörskap, undersökts. Tonvikten har legat på tre universitet: Stanford University, Danmarks Tekniske Universitet och Massachusetts Institute of Technology. Efter en massiv informationssamling bearbetades sedan materialet inför en omvärldsanalys. De olika skolorna jämfördes i ett försök att hitta gemensamma faktorer som kunde peka på olika trender. En rad olika trender återfanns. Generellt så kunde de delas in i två kategorier: pedagogik och personliga färdigheter. Beträffande pedagogiken så ser man tydliga trender som riktar sig mot problem- och projektbaserat lärande med mycket praktiska tillämpningar, något som kräver andra och mer utvecklade "studiemiljöer" än vad som finns idag. Men det sker även en allt större globalisering av universiteten i takt med industrins utveckling. Vad gäller de personliga färdigheterna så har CDIO utformat ett helt A4 fullspäckat med färdigheter som de anser att ingenjörer bör träna under sin studieti...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Ingenjörsutbildning i förändring: design, innovation och entreprenörskap

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2005-01-01]   Ingenjörsutbildning i förändring: design, innovation och entreprenörskap
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=46193 [2024-04-29]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×