Bild och skapande i särskolan, ett specialpedagogiskt redskap?

1532 visningar
uppladdat: 2005-06-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Vad anser pedagoger i särskolan att deras arbete med bild och skapande tillför eleverna och undervisningen? Ämnet är intressant eftersom få undersökningar om den pedagogiska praktiken i särskolan har hittats. Syftet med denna studie är därför att undersöka hur pedagoger arbetar med bild och skapande, vilka syfte och mål de har och vad de anser att bild och skapande tillför eleverna och undervisningen i särskolan. Vygotskijs (2003) kulturhistoriska dialektiska teori har använts i studien, eftersom den åberopar ett estetiskt synsätt, en helhetssyn, där man tror på individen som ett kreativt subjekt. Relationen mellan barn och vuxna är betydelsefull, barnet behöver vägledning och vad barnet kan göra idag med vuxenhjälp, kommer de att vara kapabelt att göra självständigt i morgon (Vygotskij, 2003). I litteraturdelen tas upp att bildämnet har en viktig roll i skolans uppdrag, ämnet ska både vara en del av helheten och samtidigt ansvara för karaktäristiska inslag (Wetterholm, 2001). Den empiriska delen innehåller en kvalitativ undersökning där semistrukturerade intervjuer genomförs med ett subjektivt urval av fyra bildintresserade pedagoger från särskolan. Pedagogerna i studien anser att bild och skapande har stor betydelse för deras undervisning och att bild och skapande kan användas som ett specialpedagogiskt redskap. Deras viktigaste uppgift är att se och ge eleverna en känsla av att duga som de är, så att deras självförtroende stärks och det skapas en lust för att lära. Pedagogerna anser att det är viktigt att öppna upp spännande, börja på elevernas nivå, arbeta strukturerat så att eleverna förstår och känner sig trygga i uppgiften samt ge tillräcklig tid. Bildämnet används av pedagogerna på många fler sätt än som ett enskilt ämne. Undersökningen är liten o...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Bild och skapande i särskolan, ett specialpedagogiskt redskap?

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2005-06-01]   Bild och skapande i särskolan, ett specialpedagogiskt redskap?
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=46220 [2024-05-03]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×