Det osynliga sortimentet, Konsten att få kunderna att uppmärksamma

1599 visningar
uppladdat: 2006-09-05
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Sammanfattning Ämne SMT 302, Kandidatuppsats, 10 poäng. Författare Alexander Palmgren Henrik Andréasson Problembeskrivning Det finns begränsade studier som konkret visar om enklare exponeringar av vissa utvalda produkter eller varugrupper skapar större uppmärksamhet hos kunden. Syfte Denna uppsats syftar till att analysera några olika exponeringars betydelse för impulsköp av förbrukningsvaror i livsmedelshandel. Frågeställning Spelar exponeringens utformning någon roll för att fånga kundens uppmärksamhet? Metod Med hjälp av kvantitativa observationer samt kvantitativa intervjuer kommer vi att besvara uppsatsens frågeställning. Teori Med hjälp av litteratur om butiksinredning, exponering, kundrörelsemönster, konsumentbeteende och annat till ämnet passande litteratur har vi konstruerat exponeringar som kan inspirera kunder att handla mer. Vi har även använt oss av sekundärdata i form av vetenskapliga artiklar. Empiri Empirin består av en fältundersökning på två utvalda ICA Maxi butiker där vi valt att studera kunders reaktioner på olika exponeringar. Slutsats Huvudsakligen fann vi två stora slutsatser. Dels att en exponering i gång säljer bättre om den är oorganiserad. Detta beror på att kunderna upplever varorna som billiga och får en känsla av att dem gör ett klipp. Det andra är att en exponering på en vägg utmed en gång säljer bättre om den är organiserad. Här fick vi känslan av att priset inte var den viktigaste faktorn. Det var snarare exponeringen i sig som lockade och inspirerade kunderna till köp. Med dessa slutsatser kan vi helt klart konstat...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Det osynliga sortimentet, Konsten att få kunderna att uppmärksamma

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2006-09-05]   Det osynliga sortimentet, Konsten att få kunderna att uppmärksamma
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=46534 [2024-05-02]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×