Den här uppsatsen har två syften. Det ena är att studera möjligheter till
medborgarinflytande i 4 och 5 kapitlet plan- och bygglagen. Det andra syftet
är att dels presentera de mest användbara förhandlingsmetoderna i USA, dels
studera erfarenheterna från olika aktörer i USA, samt beskriva hur man kan
förmå olika aktörer att överhuvudtaget komma till en förhandling vid
liknande fall som plan- och bygglagen behandlar.
För denna magisteruppsats har en deskriptiv metod använts. I uppsatsen
berörs inte den svenska miljörätten, dvs. miljöbalken och dessa frågor som
rör medborgardeltagande. Uppsatsen kommer inte heller att diskutera olika
tekniker utan det förväntas att den som läser det har en uppfattning om vad
exempelvis konsensusbyggande processer innebär. Följaktligen kommer
tyngdpunkten att redovisa de mest förekommande metoderna i USA: incitament
för de olika aktörerna att deltaga: samt ett ramverk för att förmå olika
aktörer att delta i en förhandlingsprocess.
De slutsatser som går att dra från denna studie är att förutsättningarna för
samhällsplanering har förändrats ? vilket har medfört att kraven har blivit
högre för effektivitet och demokrati i beslutsprocesserna. Olika försök har
gjorts i syfte att förbättra medborgarinflytandet: bland annat har en
rapport publicerats från Byggforskningsrådet "Samhällsplanering med aktiva
medborgare ? exempel från 16 kommuner", och Göran Cars vid KTH har också
gjort fallstudier genom att tillämpa Charrette-metoden för att öka
allmänhetens inflytande och insyn i samhällsplaneringen. Resultaten av dessa
olika försök har varit överlag positiva, men vad som går att konstatera är
följande: att samtliga försök inte haft en enhetlig struktur gällande hur
medborgardeltagandet skulle förbättras. Syftet var istället att öka
medborgarinflytandet, vilket kan vara en förklaring till att myndigheterna
har varit försiktiga och negativt inställda till att använda sig av dessa
metoder vid samhällsplanering. En möjlighet som borde gå att implementera
till plan- och bygglagen är att använda sig utav dessa förhandlingslösningar
ad-hoc innan den riktiga planprocessen börjar. Dessa metoder medför flera
positiva egenskaper för den fortsatta processen då planprocessen skulle bli
effektivare och dessutom skul...