Syfte: Då vi har funnit att en stor del av tidigare forskning kring varumärken fokuserar på konsumentmarknaden vill vi närmare undersöka varumärkets betydelse i en industriell kontext. Metod: Vi har genomfört en kvalitativ undersökning genom ostrukturerade och öppna intervjuer. Vi utgick från våra respondenters svar och analyserade därefter svaren med hjälp av relevanta teorier. Undersökningen har således en induktiv ansats med ett tolkande synsätt. Teoretiska perspektiv: I vår teoretiska bas har vi samlat teorier från tre olika ämnesområden; nätverksbyggande och relationsmarknadsföring, inköpsteorier samt varumärkesteorier. Dessa tre områden ligger till grund dels för vår egen förståelse för ämnet samt för hur vi tolkar och analyserar det empiriska materialet. Empiri: Vårt empiriska material består av tio djupgående intervjuer på totalt fem företag. På varje företag intervjuade vi en operativ inköpare samt en användare av produkterna. Resultat: Vi har kunnat dra slutsatsen att varumärket har stor betydelse på industriella marknader. Inköparen påverkas främst av faktorer som osäkerhet och risk, interna personers åsikter samt erfarenhet. Även lojaliteten har stor betydelse för inköparens val av varumärke.
1348 visningar
uppladdat: 2006-05-30
uppladdat: 2006-05-30
Inactive member
Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare.
Kommentera arbete
...läs fortsättningen genom att logga in dig.
Medlemskap krävs
För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.Kontot skapar du endast via facebook.
Källor för arbetet
Saknas
Kommentera arbetet: Syfte: Då vi har funnit att en stor del av tidigare forskning kring varumärken fokuserar på konsumentmarknaden vill vi närmare undersöka varumärkets betydelse i en industriell kontext. Metod: Vi har genomfört en kvalitativ undersökning genom ostrukturerade och öppna intervjuer. Vi utgick från våra respondenters svar och analyserade därefter svaren med hjälp av relevanta teorier. Undersökningen har således en induktiv ansats med ett tolkande synsätt. Teoretiska perspektiv: I vår teoretiska bas har vi samlat teorier från tre olika ämnesområden; nätverksbyggande och relationsmarknadsföring, inköpsteorier samt varumärkesteorier. Dessa tre områden ligger till grund dels för vår egen förståelse för ämnet samt för hur vi tolkar och analyserar det empiriska materialet. Empiri: Vårt empiriska material består av tio djupgående intervjuer på totalt fem företag. På varje företag intervjuade vi en operativ inköpare samt en användare av produkterna. Resultat: Vi har kunnat dra slutsatsen att varumärket har stor betydelse på industriella marknader. Inköparen påverkas främst av faktorer som osäkerhet och risk, interna personers åsikter samt erfarenhet. Även lojaliteten har stor betydelse för inköparens val av varumärke.
Kommentarer på arbetet
Inga kommentarer än :(
Liknande arbeten
Källhänvisning
Inactive member [2006-05-30] Syfte: Då vi har funnit att en stor del av tidigare forskning kring varumärken fokuserar på konsumentmarknaden vill vi närmare undersöka varumärkets betydelse i en industriell kontext. Metod: Vi har genomfört en kvalitativ undersökning genom ostrukturerade och öppna intervjuer. Vi utgick från våra respondenters svar och analyserade därefter svaren med hjälp av relevanta teorier. Undersökningen har således en induktiv ansats med ett tolkande synsätt. Teoretiska perspektiv: I vår teoretiska bas har vi samlat teorier från tre olika ämnesområden; nätverksbyggande och relationsmarknadsföring, inköpsteorier samt varumärkesteorier. Dessa tre områden ligger till grund dels för vår egen förståelse för ämnet samt för hur vi tolkar och analyserar det empiriska materialet. Empiri: Vårt empiriska material består av tio djupgående intervjuer på totalt fem företag. På varje företag intervjuade vi en operativ inköpare samt en användare av produkterna. Resultat: Vi har kunnat dra slutsatsen att varumärket har stor betydelse på industriella marknader. Inköparen påverkas främst av faktorer som osäkerhet och risk, interna personers åsikter samt erfarenhet. Även lojaliteten har stor betydelse för inköparens val av varumärke.Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=46769 [2024-04-29]
Rapportera det här arbetet
Är det något du ogillar med arbetet?
Rapportera