Kundens beslutsprocess vid inköp business-to-business

1545 visningar
uppladdat: 2001-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Bakgrund: Kunders inköpsprocess skiljer sig mellan industriella marknader och konsumentmarknader. När organisationer gör inköp handlar det ofta om stora belopp och komplexa produkter. Relationen mellan det köpande och det säljande företaget brukar vara tätare än vid vanliga konsumentinköp. För att den säljande organisationen ska förstå hurde mest effektivt ska erhålla kunder är det nödvändigt att identifiera de olika faserna i kunders inköpsprocess och undersöka vad som påverkar kundernas beteende vid inköpet. Syfte: Vårt syfte med denna uppsats är att beskriva hur SMHIs kunders beslutsprocess ser ut vid inköp och vilka faktorer som påverkar denna process. Vidare är vår målsättning att, utifrån de teorier som finns inom problemområdet, utveckla en begreppsapparat för att beskriva och förklara hur processen ser ut i en business-to-business relation. Metod: Vi har genomfört en kvalitativ undersökning baserad på djupintervjuer med kunder till SMHIs produkter Graddagar och Energi-Index. Respondenterna i vår studie är personer som deltog i beslutsprocessen vid inköpet av den aktuella produkten. Resultat & Slutsatser: Begreppsapparaten vi utvecklat innehåller rationella modeller som beskriver hur processen ser ut samtidigt som den innefattar teorier av begränsat rationell karaktär som förklarar varför processen ser ut som den gör. Genom de empiriska studierna framkom att kunders inköpsbeteende i business-to-business relationer påverkas av leverantörernas roll på marknaden. När kunderna bara ser en tydlig leverantör förkortas beslutsprocessen vid inköp jämfört med vad teorierna beskriver. De faktorer som påverkar inköpsbeteendet i vår undersökning är främst leverantörens roll, medverkande parter, priset och köpsituationen. Relationen mellan säljande ...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Kundens beslutsprocess vid inköp business-to-business

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2001-01-01]   Kundens beslutsprocess vid inköp business-to-business
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=46789 [2024-05-16]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×