Vem är vi eller vad är vi? : -En studie av identiteter hos ett tjänsteföretag

1000 visningar
uppladdat: 2008-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Ledningen för försäkringsbolaget i denna studie arbetar med att implementera ett nytt kommunikationskoncept som vi kallar ”socialt ansvarstagande”. Detta koncept ska förankras, både externt ut mot kund samt internt hos personal. Men hur formas uppfattningar kring identiteten inom ett företag? Syftet för denna uppsats är att skapa förståelse för hur personalen på försäkringsbolaget uppfattar vad företaget står för, och dess identitet/identiteter. Vi syftar också till att jämföra ledningens intentioner med personalens uppfattningar om företaget, samt om varumärkesbyggandet inom företaget påverkas av multipla identiteter. Vi vill skapa en förståelse för personalens uppfattningar av försäkringsbolaget och därför har vi använt oss av en kvalitativ metod. Vi har genomfört tolv intervjuer med två olika grupper av kundmötande personal på försäkringsbolaget fördelade mellan sex kundtjänstmedarbetare och sex rådgivare på fyra kontor. Vi har valt att göra intervjuer med personalen eftersom det är ytterst få studier som fokuserar på personalens uppfattningar. För att kunna jämföra personalens uppfattning med ledningens intentioner så har vi studerat interna dokument från planeringsmöten som ledningen haft rörande kommunikationskonceptet ”socialt ansvarstagande”. Den litteratur som används i studien rör främst intern marknadsföring, internt varumärkesbyggande och företagsidentiteter. Utifrån dessa huvudbegrepp har ytterligare nyckelord identifierats och skapat studiens litteraturkapitel. Litteraturen utgörs av främst konceptuella studier eller studier fokuserade på ledningens perspektiv medan vår studie fokuserar på hur personalen på försäkringsbolaget uppfattar situationen. I intervjuerna framkom att det finns många olika uppfattningar om vad företaget står för. Försäljning, kundfokus, företagets historia och ”socialt ansvarstagande” var det som försäkringsbolaget främst uppfattades med hos personalen. I de interna dokumenten kunde vi finna att ledningen ansåg att personalen var viktig för att förmedla ”socialt ansvarstagande” till kunden och därför skulle information och utbildningar hållas för personalen. Några av de slutsatser vi har kommit fram till i denna studie är att det är en komplicerad process att skapa ett mervärde hos personalen. Vi har också kommit fram till att det inom företaget finns olika identiteter, vilka har skapats av de olika interna fokus företaget har.Vi har även funnit att tidigare forskning har en förenklad syn på hur saker sker i verkligheten, och att ledningens syfte med kommunikationskonceptet ”socialt ansvarstagande” har en överensstämmelse med vad tidigare st...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Vem är vi eller vad är vi? : -En studie av identiteter hos ett tjänsteföretag

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2008-01-01]   Vem är vi eller vad är vi? : -En studie av identiteter hos ett tjänsteföretag
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=46979 [2024-05-20]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×