Varumärkesbyggande : - i teori och empiri

3756 visningar
uppladdat: 2006-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Syftet med denna uppsats är att ge en bild av rådande teoribildning gällande varumärkesuppbyggnad ur märkesinnehavarperspektiv. Uppsatsen uppkom ur tesen att det i dagens globaliserade ekonomi räcker det inte alltid med varor och tjänster i sig själv som effektiva konkurrensmedel och att det därför har blivit av allt större vikt att företagen aktivt arbetar med varumärken. Teoribildningen redovisas med hjälp av två mera ingående teoripresentationer. Därefter testas teorin på deduktiv väg genom en kvalitativ studie av varumärket "Hästens". Den teoretiska delen av arbetet är därför av beskrivande natur, medan den empiriska delen tolkas in i flera modeller och är av kontrollerande art. Den empiriska studien fungerar även som en katalysator för ett kreativt reflekterande över aktuell forsning. För att beskriva det rådande teoriläget inom området har två forskares teorier noggrannare analyserats och redovisats i uppsatsen. Dessa forskare är Frans Melin och David Aaker. De har båda utvecklat modeller riktade till företag och organisationer för varumärkesuppbyggande arbete. Varumärkesmixen är det analysverktyg som Melin tagit fram i syfte att kunna utgöra grund till företags operativa varumärkesarbete. I Melins modell utgör produkten grunden i varumärkesbyggandet, även om det tydligt framgår att varumärket i sig utgör ett självständigt konkurrensmedel. Aaker har en modell som mera fokuserar på varumärkeskapitalet som noga struktureras upp och analyseras. Båda forskarna har många likheter i sina teorier men Melin har en tydligare koppling till den fysiska produkten Medan Aaker snarare fokuserar på varumärkets personlighet. I uppsatsen finns även en empirisk del där Hästens AB har analyserats gällande deras arbete med sitt varumärke. Denna analys bygger till största delen på intervjuer gjorda på Hästens AB. Hästens har ingen renodlad Brand Management tjänst utan det närmaste man kommer detta är Tommy Gullbo, marknadsansvarig. Men även Magnus Pettersson, försäljningsansvarig på Hästens, arbetar till viss del med varumärkesfrågor. I empiristudien framkom att Hästens arbetar mycket medvetet med varumärkesfrågor och vikten av att sköta om och vårda varumärket. Utifrån teori och empiriavsnitten har sedan jämförelser gjorts för att hitta likheter och olikheter. Analysen har gjorts med hjälp av ett antal faktorer och relationer som stödpunkter. De relationer och faktorer som analyseras är Produkt - Varumärke, Varumärke - Kärnvärde, Varumärke - Försäljning, Kommunikation, Utövande av kontroll över varumärkets olika aspekter, Varumärkets identitet - Företagets identitet och Pris. När empirin testades på teorin kunde inga avvikande faktorer identifieras. Några intressanta faktorer som framkommit är dock vikten av att hålla en stark kontroll över varumärket och att varumärkesarbetet är en ständigt pågående och levande process som företaget kontinuerligt måste arbeta med, internt såväl som externt. Vidare framkom ...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Varumärkesbyggande : - i teori och empiri

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2006-01-01]   Varumärkesbyggande : - i teori och empiri
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=47090 [2024-05-05]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×