Är charterbranschen redo att möta 40-talisterna?

762 visningar
uppladdat: 2005-01-11
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Syftet med vår uppsats är att genom teoristudier och empiriska under-sökningar skapa en ökad förståelse för varför marknadskommunikation till mogna konsumenter och i synnerhet 40-talister är viktigt samt belysa hur man ska kommunicera med målgruppen för att nå den framgångsrikt. För att bättre kunna åskådliggöra hur man applicerar teorierna på verkligheten, och hur marknadskommunikationen ser ut idag, har vi valt att utgå från en bransch, charterbranschen, och en begränsad åldersgrupp, 40-talisterna. Vi har använt oss av en kvalitativ metod där vi använder oss av kvalitativa intervjuer i form av gruppdiskussioner och telefonintervjuer. Angreppssättet i undersökningen är det abduktiva, och uppsatsen kan anses vara explorativ och till viss del deskriptiv. Vi har valt att använda teorier som är relevanta för vår målgrupp, dvs. som utgår från den äldre konsumenten. Förutom olika teorier kring segmentering, tar vi upp kronologisk och kognitiv ålder, self concept samt åldersinriktade marknadsföringsstrategier. Vår empiri utgörs av gruppdiskussioner med 17 respondenter ur den aktuella målgruppen 40-talister, telefonintervjuer med representanter från två charterföretag, samt en granskning av de valda företagens resekataloger och Internet. 40-talisterna är en individrik grupp med hög disponibel inkomst och har ett konsumtionsbeteende som gör att de är värda att satsa på i marknadsföringen. En viss medvetenhet om 40-talisterna har kommit till stånd under de senaste åren men i Sverige är forskningen kring gruppen fortfarande mycket liten. I bland annat USA satsar man dock mycket på den äldre konsumentmarknaden, i vilken 40-talisterna ingår. Genom vår undersökning har vi kommit fram till vissa tendenser hos 40-talisterna som man som marknadsförare bör ta fasta på. För det första utgör de ingen homogen grupp utan bör segmenteras för en så effektiv marknadskommunikation som möjligt. Segmenteringen torde bäst ske genom en kombination av flera olika variabler, t.ex. behov, motivation och livsstil. Vidare bör man ha gruppens self concept i åtanke, särskilt att de ser sig själva som yngre än vad de är och inte vill identifiera sig med äldre personer, vilket leder till yngre modeller i annonser m.m. En annan aspekt som framkom var a...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Är charterbranschen redo att möta 40-talisterna?

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2005-01-11]   Är charterbranschen redo att möta 40-talisterna?
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=47207 [2024-05-17]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×