Problemlösningsuppgifter som läxa ­ en fallstudie om en undervisningsmetod

989 visningar
uppladdat: 2007-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Syfte och frågeställningar: Vi hade för avsikt att undersöka användningen av problemlösningsuppgifter i de naturvetenskapliga ämnena. Vårt syfte var att problematisera och kritiskt granska hur lärare kan arbeta med problemlösningsuppgifter, som läxa, i sin undervisning på gymnasiet. Metod: För att nå vårt syfte gjorde vi en fallstudie på hur en gymnasielärare använde problemlösning i sin fysikundervisning. Vi ville även veta vad lärarens rektor, samt en kollega ansåg om arbetssättet och vi intervjuade dem med hjälp av en kvalitativ metod. Till detta gjorde vi också en undersökning av avgångsbetygen för två av de klasser som haft den intervjuade läraren i fysik och jämförde dem med fem andra naturvetenskapliga klasser på den aktuella skolan. Resultat: Läraren använde sig av en problemlösningsmetod som han kallade för "Mönsterlösningar". De innebar att han gav ut svåra problemlösande uppgifter i läxa till sina elever. Han ansåg att eleverna genom arbetssättet framförallt utvecklade ett problemlösande tankesätt, blev bättre i ämnet fysik och blev bättre på att samarbeta. Det negativa med metoden tyckte han var att det tog lång tid att förbereda och framförallt att rätta elevernas uppgifter. Rektorn har själv jobbat med arbetssättet och ansåg att det var nyckeln till att få elever engagerade i matematik och fysik. Han var mycket positivt inställd till att använda Mönsterlösningar, men ansåg att det var en mycket tidskrävande metod. Kollegan ansåg att mönsterlösningar kan främja många elever, men möjligtvis inte gynna de allra svagaste. Han använder inte metoden själv, men tror att det viktigaste för lärare är att de själva känner för sin egen metod. En betygsjämförelse visade på en skillnad mellan lärarens klasser och de övriga naturvet...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Problemlösningsuppgifter som läxa ­ en fallstudie om en undervisningsmetod

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2007-01-01]   Problemlösningsuppgifter som läxa ­ en fallstudie om en undervisningsmetod
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=47253 [2024-04-28]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×