Interaktiv/datorbaserad språkutbildning: en bedömningutifrån teorier om språkinlärning

1410 visningar
uppladdat: 2000-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Som svar på behovet av flexibla utbildningar och i takt med den tekniska utvecklingen har interaktiva d.v.s. datorbaserade utbildningar uppkommit inom flertalet ämnen så också i språk. Vi är mycket nyfikna på den här nya formen av språkutbildning och kan tänka oss att pedagogiska aspekter har mycket att tillföra utvecklingen. Syftet med uppsatsen är att visa hur interaktiva språkutbildningar kan vara utformade idag samt att bedöma utbildningarna utifrån teorier om språkinlärning. Vi kommer att analysera sex interaktiva språkutbildningar utifrån två olika sätt att se på språkinlärning - att språkinlärning kan betraktas som en linjär eller dynamisk process. De sex, interaktiva språkutbildningarna har valts ut från en sökning på Internet och vi har gjort telefonintervjuer med representanter för utbildningarna. I teorigenomgången får läsaren en inblick i forskningen om språkinlärning och vi beskriver ett linjärt och ett dynamiskt synsätt på språkinlärning. Vi påvisar också ett sätt att förhålla sig till de olika teorierna genom att relatera dem till det natur- och det humanvetenskapliga perspektivet och vi menar att teorierna om språkinlärning uttrycker olika grundsyner på människan och lärande. Analysdelen innehåller beskrivningar av de övningar som ingår i de sex, interaktiva språkutbildningarna (luck-, e-post-, chat-, hör-, uttalsövningar liksom textövningar) och vi bedömer utbildningarna utifrån teorierna om språkinlärning. Luck-övningar, som står för en linjär syn på språkinlärning, är vanligt förekommande och innebär att individen nöter in grammatik i en viss svårighetsordning. Om man utgår från en dynamisk inlärningsprocess så finns det däremot problem med att lära sig språk i interaktiv form. Det beror på svårigheten att konstruera interaktiva övningar där språket "i sig" tillägnas omedvetet. Interaktiv språkutbildnin...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Interaktiv/datorbaserad språkutbildning: en bedömningutifrån teorier om språkinlärning

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2000-01-01]   Interaktiv/datorbaserad språkutbildning: en bedömningutifrån teorier om språkinlärning
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=47361 [2024-04-28]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×