Denna slutrapport är resultatet av ett samarbete mellan Kockums AB /
Karlskronavarvet och Blekinge Tekniska Högskola (Institutionen för
maskinteknik). Det av Kockums initierade projektet har benämnts till ?System
med ?Pop-up?-munstycken för helikopterplattform på korvett?.
Uppdraget har bestått i att utprova och verifiera ett befintligt munstycke,
vars primära funktion är släckning av petroliumbränder (helikopterolycka) på
ett stelthfartygs helikopterplattform. Munstyckets sekundära funktion består i
att vattenbegjuta (sk. wash-down) stelthfartyget, för att minska dess
IR-signatur och för användning vid NBC-sanering (Nuclear, Biological and
Chemical). Munstyckena skall vara dolda i fartygsskrovet av två anledningar.
Dels för att helikoptrar skall kunna landa säkrare på plattformen och dels för
att det aktuella fartyget är av sk. stealth-typ vilket innebär att så många
funktioner som möjligt skall byggas in och döljas i fartyget skrov.
Kockums anser att befintligt munstycke är otillräckligt verifierat, tungt och
dyrt. Med denna bakgrund har målsättningen med projektet varit att, med
erhållna provresultat som grund, utveckla ett munstycke som uppfyller samtliga
ställda kund-/myndighetskrav och önskemål. Det utvecklade munstycket skall
presenteras som en virtuell modell för att påvisa dess uppbyggnad,
verkningssätt och placering för optimal funktion.
Sammanställning av de på produkten ställda skall- och börkriterierna visade att
det befintliga munstycket inte uppfyllde flera av dessa kriterier. Främst
består bristen av att munstycket inte uppfyller kravet på, vid
helikopter-brand, skall täcka helikopterns fulla höjd med brandsläckningsvätska.
Brandsläckningssystemet är idag inte kapacitetsmässigt dimensionerat för, inom
kort, kommande regelverk inom detta område. Detta innebär att tidigare utförda
beräkningar (kapacitet, placering mm) bör betraktas som ogiltiga och att då
också det befintliga munstyckets kapacitet och funktion bör ifrågasättas pga
förändrade tryck och flöden i brandsystemet.
Resursbrist på Kockums AB har inneburit att verifierande prover av det
befintligt munstyckets funktion och spridningskapacitet inte har kunnat
utföras. Detta faktum har resulterat i att utvecklingsarbetet delvis har fått
baserats på resultat ifrån utförd marknadsundersökning.
Ett norskt företag, vid namn Pop Spray Fire Fighting System AS (PSFS), har
utvecklat ett munstycke (PSFS-HV7) avsett för brandbekämpning på både land-
respektive havsbaserade (tex fartyg och oljeriggar) helikopterdäck. Då provdata
funnits tillgängligt för detta munstycke har huvuddimensioner (som påverkar
munstyckets flödesbild) ifrån detta munstycke använts för konstruktion av
wash-down respektive brand-släckningsmunstycke.
I utvecklingsarbetet av munstyckena har särskild vikt lagts på
material-undersökning, minimering av antalet ingående komponenter och
maximering av antalet gemensamma komponeter för de båda munstyckena.
Utvecklingsarbetet med modifierad dyse I och II har, jämfört med befintligt
munstycke, resulterat i viktbesparingar tillsammans med ett lägre pris per
enhet. Det kommer dessutom att innebära förenklad lagerhållning, installation
och förenklat service /underhåll.
...