Implementering av statistisk processtyrning på en serviceavdelning.

1165 visningar
uppladdat: 2007-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
På senare tid har företag i allt större utsträckning börjat mäta processprestationer istället för att enbart styras efter ekonomiska termer. Att lägga resurser på ständiga förbättringar istället för "brandsläckning" har samtidigt blivit mer vanligt. Siemens Industrial Turbomachinery AB (SIT AB) i Finspång har arbetat med förbättrings¬konceptet Sex Sigma en längre tid och har som ett led i detta kommit långt i arbetet med processorientering. På serviceavdelningen har man börjat intressera sig för statistisk processtyrning (SPS) som ett sätt att koppla ihop processernas prestation med förbättringsarbetet. Detta examensarbete syftar till att studera hur statistisk processtyrning kan implementeras och användas inom en tjänsteverksamhet som den på SIT AB. Examensarbetet har utförts genom aktionsforskning där författarna drivit förändringsprocessen vid införandet av SPS. För att uppfylla syftet har en förstudie i form av litteratursökningar och intervjuer genomförts. Studien visar på hur statistisk processtyrning på bästa möjliga sätt ska utformas och implementeras i serviceorganisationen. Mätetal har identifierats och historisk data har tagits fram och analyserats för att testa teorier och för att anpassa metoder och arbetssätt efter en tjänsteorganisations speciella behov och förutsättningar. Riktlinjer för implementering och arbete med SPS identifierades i förstudien till: sträva efter enkelhet, utföra pilotprojekt, fokusera på delprocesser, välja mätetal kopplade till processens huvudsyfte, inte endast mäta andel rätt eller fel, samt minimera resurser. Författarna rekommenderar serviceavdelningen på SIT AB att till en början fokusera på att arbeta in de styrdiag...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Implementering av statistisk processtyrning på en serviceavdelning.

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2007-01-01]   Implementering av statistisk processtyrning på en serviceavdelning.
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=47442 [2024-05-13]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×