Spa - En studie om kundupplevd kvalitet och etablerandet av en branschstandard

1062 visningar
uppladdat: 2005-02-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Spa-branschen har genomgått en kraftig expansion under de senaste 10 åren. Ordet ?spa? går inte att ta patent på och följden har blivit att ordet används lite hur som helst och i alla möjliga sammanhang och kontexter. , Som gäst, utan större kännedom om spa-branschen, kan det vara sårt att särskilja seriösa aktörer från de mindre seriösa. Ã?ven som aktör kan detta upplevas negativt. De spa-operatörer som lagt ner betydande satsningar på att bygga upp en seriös verksamhet vill inte att gästers förtroende och tillit skadas. Eftersom ett spa-hotell är beroende av gäster för sin existens, blir gästens uppfattning av ?god kvalitet? under en vistelse, viktig. För att säkerställa kvalitet inom branschen för spa-hotell, anser vi det därför vara lämpligt att kundens kvalitetsuppfattning kartläggas och på något sätt inkluderas i de kriterier och värderingar som ska ligga till grund för en branschstandard. För att ge en djupare insikt och kunskap kring vilka faktorer som påverkar gäster och deras upplevelser, och hur de kan användas i arbetet med att etablera en branschstandard och arbetet med kvalitetsutveckling, har vi valt att analysera gästupplevelsen, upplevelserummet, gästens kvalitetsuppfattning och servicemötet, vilka alla bidrar på olika sätt till att skapa olika behov och förväntningar hos en spa-gäst. Från spa-operatörens sida har vi valt att belysa de områden, koncept, faciliteter, fysik miljö, personalens kompetens och tjänsteprocssen, av kundupplevelsen som är möjliga för aktören att påverka. Syftet är att analysera vilka av dessa påverkansbara faktorer som förslagsvis kan användas som grund för kvalitetssäkrandet av spa-hotell. Vi tittar även på vikten av kvalitetsmätning i ett arbete med kvalitetssäkring och etablerandet av en branschstandard. Syftet är att visa hur gästens behov och förväntningar kan tillvaratas och användas i en certifiering/klassificerings sammanhang av spa-hotell och dess spa-anläggningar. Vi har således genom att analysera spa-upplevelsen från såväl gästens som aktörens perspektiv, försökt belysa vikten av att hitta övergripande servicekriterier/värde...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Spa - En studie om kundupplevd kvalitet och etablerandet av en branschstandard

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2005-02-01]   Spa - En studie om kundupplevd kvalitet och etablerandet av en branschstandard
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=47445 [2024-05-18]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×