Lekens betydelse för lärandet - En undersökning om pedagogers medvetenhet om le- kens betydelse för lärandet i förskolan.

927 visningar
uppladdat: 2007-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Syfte: Denna studies syfte är att försöka tydliggöra sambandet mellan lek och lärande, att visa på pedagogens betydelse i leken och lärandet, skapa en uppfattning om hur pedagoger kan tillva- rata leken (leksituationer) och använda sig av leken i ett lärande syfte samt att se hur några pedagoger idag ser på lek och lärande med hjälp av intervjuer. Frågeställningar: · Hur anser pedagogerna att barn lär sig genom lek? Leder alla lekar till lärande? Hur? · Hur ser pedagogerna på lek och lärande? · Hur tar pedagoger vara på barns lek i förskolan för att utveckla deras kunskaper? Metod: Vi har i vårt arbete använt oss av en kvalitativ undersökningsmetod där vi gjort tio stycken intervjuer med pedagoger i förskolan, varav två stycken är pilotintervjuer för att testa våra frågor. Intervjuerna utfördes enskilt och vi använde oss av diktafon (bandspelare). Resultat: Utifrån vårt resultat framgick det att pedagogerna i vår studie är medvetna om lekens betydel- se för lärandet. De kopplar definitivt samman lek och lärande, att lek är det viktigaste sättet som barn lär sig på. Dem vill delta mer i barnens lek och anledningen till att de inte gör detta i den utsträckning de vill beror bl.a. på tidsbrist. Pedagogerna tar tillvara på leken genom att hjälpa barn in i lekar, försöker spinna vidare på leken för att barnen ska ta ett steg längre i sin utveckling. Det viktigaste som pe...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Lekens betydelse för lärandet - En undersökning om pedagogers medvetenhet om le- kens betydelse för lärandet i förskolan.

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2007-01-01]   Lekens betydelse för lärandet - En undersökning om pedagogers medvetenhet om le- kens betydelse för lärandet i förskolan.
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=47471 [2024-05-19]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×