Företags strategier i skriftlig offentlig information

699 visningar
uppladdat: 2005-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
I dagens samhälle har det blivit allt viktigare för företag att kommunicera effektivt med olika grupper av intressenter i omgivningen. Börsnoterade företags årsredovisningar och kvartalsrapporter används numera som ett medium där företaget kommunicerar mer än bara finansiell information. Företagen använder detta medium till att kommunicera sina synliga strategier till marknaden. En väl fungerande strategi ligger till grund för att ett företag ska lyckas prestera bra. En framgångsrik strategi måste bland annat kunna förändras då omgivningen förändras. Omgivningen kan således tvinga företaget att ändra sitt strategiska handlande och helt överge strategier till förmån för nya strategier. Ett företags verkliga handlande överensstämmer inte alltid med de strategier som var planerade från början. Syftet med denna studie var att kartlägga företags strategiska intentioner, planer och handlingar samt deras prestationer utifrån den skriftliga offentliga information företagen kommunicerar. Vår avsikt var att identifiera företagens strategiska position i förhållande till andra branschföretag och undersöka om den ändras över tiden. Vi ville även undersöka om det finns ett samband mellan det företaget kommunicerar till aktieägare om strategier och företagets prestation. För att underlätta detta arbete utformade vi en modell för att identifiera strategiska intentioner, planer och handlingar i företags skriftliga offentliga information. Studien genomfördes på tre industriföretag som tillverkar kapitalvaror med inriktning på bygg och anläggning. Studien påvisade att trots tydliga likheter i strategier har bolagen olika strategiska positioner. Två av tre företag förändrade sin strategiska position under undersökningsperioden. Deras strategi förändrades i tydlig riktning mot det tredje företagets strategi. Detta kan bero på faktorer i omgiv...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Företags strategier i skriftlig offentlig information

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2005-01-01]   Företags strategier i skriftlig offentlig information
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=47589 [2024-05-16]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×