Likhetstecknet : Undervisning om och förståelse av likhetstecknet som matematisk symbol

2402 visningar
uppladdat: 2007-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Uppsatsen behandlar hur några elever i skolår 2 uppfattar innebörden i likhetstecknet samt hur ett par lärare undervisar för att öka sina elevers förståelse för likhetstecknets betydelse. Litteraturen anger två olika sätt att uppfatta likhetstecknet. Det ena betecknas som statiskt(?är lika med?) och det andra som dynamiskt (?blir?). Jag har använt mig av de två olika sätten att uppfatta likhetstecknet som mall för att sortera elevernas förståelse. De allra flesta av eleverna i undersökningen i skolår 2 uppfattar inte likhetstecknets båda betydelser. Bara en av 29 elever uppfattar likhetstecknet som både statiskt och dynamiskt. Tjugo av eleverna ser tecknet som dynamiskt. Övriga åtta uppfattar likhetstecknet som statiskt. Jag har också intervjuat två grundskolelärare för skolår 2. En av lärarna arbetar traditionellt. Hon arbetar utefter matematikboken och dess lärarhandledning. Den andra läraren arbetar mer laborativt. Hon är medveten om likhetstecknets båda betydelser och arbetar för att eleverna inte ska få svårigheter med algebran i skolans senare år. Mina slutsatser är att det är viktigt att arbeta med många olika metoder så att alla elever utvecklas. Det är viktigt att lärare arbetar med likhetstecknets båda innebörder. Jag vill gärna veta hur eleverna i den här undersökningen kommer att utveckla f...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Likhetstecknet : Undervisning om och förståelse av likhetstecknet som matematisk symbol

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2007-01-01]   Likhetstecknet : Undervisning om och förståelse av likhetstecknet som matematisk symbol
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=47679 [2024-05-04]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×