Ett standardsystem är ett system som är utvecklat av en leverantör för att
kunna motsvara flera användares verksamhetsbehov. Användningen av
standardsystem har ökat radikalt under de senaste åren. Anledningen till
detta är att organisationer ser standardsystem som tidseffektiva lösningar,
detta då de själva slipper utveckla egna system från grunden. Ökar gör även
användandet av standardverktyg, dessa är skapade för att utföra en speciell
eller några speciella uppgifter i ett system.
I takt med att det blivit vanligare att organisationer väljer
standardsystem kan tyckas att det därigenom borde finnas ett ökande utbud
av enkla metoder och modeller att tillgå, dessa som hjälp till kunden för
att denne ska kunna göra ett optimalt beslut vad gäller val av
standardsystem. Så är dock inte fallet. Dagens utbud av modeller för
införskaffning av standardsystem är begränsat. De få metoder och modeller
som finns till hjälp för kunden har inte heller blivit uppdaterade på flera
år. Vi har i vår uppsats valt att studera SIV-modellen som behandlar val av
standardsystem, samt en modell som är en förenkling av denna, Mini-SIV.
Om valprocessen inte görs på rätt sätt kan systemet bli en kostsam apparat
för organisationen då anpassningar och korrigeringar av det inköpta
systemet leder till att systemet istället blir tids- och kostnadskrävande
för organisationen. Syftet med denna uppsats är att studera huruvida de
existerande teoretiska metoderna/modellerna för val av standardsystem
används i praktiken eller ej och om de är tillämpbara. Vi ska även ta reda
på om dessa metoder/modeller går att applicera på val av standardverktyg.
Vi har använt oss av ett hermeneutiskt och kvalitativt angreppssätt genom
vår empiriska undersökning. Den är baserad på intervjuer med tre olika
respondenter från tre olika organisationer. En vågrät analys har genomsyrat
vår empiri, analys och diskussion.
De slutsatser vi har dragit utifrån denna undersökning är att de idag
tillgängliga teorierna inte är tillräckliga. Teorierna tar inte hänsyn till
den stora variationsrikedom som existerar bland dagens organisationer utan
presenterar en alltför generell mall för val av standardsystem. De
organisationer vi har undersökt har inte använt sig av de tillgängliga
teorierna genom sina valprocesser. Vi hävdar att dessa organisationer
skulle ha kunnat göra en bättre oc...