Oproblematiserade identifikationsobjekt eller narratologiskt genomlysta karaktärer? - Skolans litteraturdiskussioner ur två skilda perspektiv

1362 visningar
uppladdat: 2007-06-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Syftet med uppsatsen är att utifrån ett textanalytiskt synsätt problematisera skönlitteraturens roll som underlag för diskussioner om livsfrågor och identifikation. Eftersom syftet ställer två olika synsätt mot varandra, analytiskt tänkande och identifikationsläsande, blir uppsatsen tudelad. Med utgångspunkt från narratologin görs först en textanalys på två ungdomsroma-ner. Fokus ligger på karaktärsuppbyggnaden med berättarröst, fokalisering samt karaktärer-nas inre och yttre som centrala begrepp. Relevanta delar av denna karaktärsanalys används sedan som utgångspunkt i den övergripande diskussionen. Denna diskussion utgår från kapit-let ”Skönlitteraturen i skolan” där teorier som sätter läsarens tolkning och upplevelse i cent-rum redovisas. Forskarna som tas upp menar att en identifikation med karaktärerna i den läs-ta skönlitteraturen både underlättar förståelse av romanens budskap samt bidrar till ökad självkännedom och kunskap om andra människor. Relevanta delar ur kursplanerna för ämnet svenska i både grundskolan och gymnasieskolan refereras under samma huvudrubrik. I den övergripande diskussionen ställs sedan uppsatsens båda delar mot varandra. De slutsat-ser som dras utifrån analyserna är att vissa problem kan uppstå som en lärare bör vara med-veten om. De tomrum som finns i skönlitterära texter kan leda till att eleverna uppfattar ro-manen på olika sätt, vilket ställer krav på lärarens anpassningförmåga. Identifikationen kan också bli ett problem. I de två analyserade romanerna finns det till exempel bara fyra figurer i rätt ålder som bidrar till en positiv identifikation. ...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Oproblematiserade identifikationsobjekt eller narratologiskt genomlysta karaktärer? - Skolans litteraturdiskussioner ur två skilda perspektiv

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2007-06-01]   Oproblematiserade identifikationsobjekt eller narratologiskt genomlysta karaktärer? - Skolans litteraturdiskussioner ur två skilda perspektiv
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=47761 [2024-05-14]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×