E-learning inom franchise : Ett verktyg för utbildning och erfarenhetsutbyte

777 visningar
uppladdat: 2007-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Utbildning och erfarenhetsutbyte inom franchise är ett lagstadgat krav och nyckelfaktorer för en fungerande och framgångsrik franchiseverksamhet. Franchisegivare försöker därför ständigt förbättra utbildningen och erfarenhetsutbytet och frågan är om e-learning kan vara ett lämpligt verktyg för detta. Denna uppsats syfte är att undersöka möjligheten att komplettera utbildningen av franchisetagare och erfarenhetsutbytet mellan franchisegivare och franchisetagare med e-learning. Vidare att presentera en rekommendation för den mest lämpliga e-learningplattformen. För att uppfylla syftet valde vi att kartlägga hur utbildningen och erfarenhetsutbytet går till idag och vilken kunskap som förmedlas, intresset för att komplettera dessa aktiviteter med e-learning samt vilken e-learningplattform som är lämplig för detta. Genom att intervjua sex franchisegivare i detaljhandelsbranschen på ett kvalitativt sätt avser vi besvara dessa frågor. I analysen av intervjuerna har vi använt oss av addiemodellen som är en beprövad modell för att kartlägga typer av kunskap och vilken e-learningplattform som är lämplig.Utifrån intervjuerna kom det fram att samtliga franchisegivare var intresserade av att komplettera nuvarande utbildning av nya franchisetagare med hjälp av e-learning. Det framkom även att franchisegivarnas utbildningsförfarande liknande varandra. Vidare visade det sig att en Web based training (WBT) lösning med fokus på att förmedla cognitive skills som är memoriserbar kunskap vore lämpligast för att komplettera nuvarande förfarande. Det framkom även att e-learning endast kan vara ett komplement eftersom praktiska och fysiska moment i utbildningen är nödvändiga för att lära ut övriga kunskapstyper i utbildningsförfarandet. Utifrån intervjuerna framkom det att samtliga franchisegivare var intresserade av att komplettera erfarenhetsutbytet mellan franchise-givaren och franchisetagarna med hjälp av e-learning och förfarandet för detta var väldigt liknande varandra och förmedlade kunskap som är möjlig att förmedla med hjälp av e-learning. Vidare visade det sig att en Web asynchronous classroom (WAC) lösning med fokus på att stödja förmedling av cognitive skills som är analyserande och utvärderande kunskap vore lämpligast för att komplettera nuvarande förfarande. Franchisegivarna nämnde även önskemål om en forum funktion vilket WAC kan tillgodose. Det framkom även att e-learning endast kan vara ett komplement eftersom det endast var en av kunskapstyperna som var aktuell att förmedla med hjälp av e-learning, franchisegivarna påpekade...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: E-learning inom franchise : Ett verktyg för utbildning och erfarenhetsutbyte

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2007-01-01]   E-learning inom franchise : Ett verktyg för utbildning och erfarenhetsutbyte
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=48054 [2024-04-27]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×