Hemsjukvård: Bemötande människor

1 röster
9217 visningar
uppladdat: 2005-09-20
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Bemötande av människor



Samtalsmiljö
Det finns två olika samtalsmiljöer var vi kontaktar patienter. Första är sjukhus eller rehabiliteringshem den andra är hemsjukvården. Inom hemsjukvården möter vi ofta människor i sitt hem var de känner sig trygghet. Det innebär att patienter kan berätta mer öppet om sina problem och hjälpbehov. I detta kan hjälpa till patients närstående. (Detta spelar till huvudroll inom kommunikationen och att bemöta olika reaktioner)
Förklaring är för detta att patienter kan se tydligt vilken av sina livssituationer som inte kan klara sig utan hjälp på grund av sin sjukdom.
Det är viktigt att vi kan lyssna uppmärksamt och vi bli medvetande om patienten och patientens närstående alltid har rätt att uttrycka sina känslor. (Det finns några undantag T.ex.: Vid någon psykisk sjukdom vi bör ställa gränser de orättvisa känslorna exempelvis när patient hotar eller kränker oss .)
Det är också mycket viktigt att ta tillräcklig tid att lära känna patient och vårt samtal bli ostört.
(t.ex.: Mobiltelefonen bör avstänga om det är möjligt)

Kommunikation
Det finns olika sätt att kommunicera: genom ord, tonläge. De följer ofta kroppsspråk (gester, kroppshållning, miner). Med ögonkontakt kan man uttrycka öppenhet som verkligen är viktigt vid möte med patient. Detta gäller till patienters närstående som deltar vårt möte. Genom detta kan vi bemöta relationer.
Det är viktigt att när vi ställer öppna frågor också därefter låta prata patient som om hon/han vill. Detta har stort betydelse att vi kunna lära känna patient.

Bemötande av olika reaktioner

Människor är olika som vi bör inse. Det förklarar varför patienters reaktion är så olika vid sin sjukdom. Det innebär att den som möter patienter måste ha tålamod och kunna känna igen och hantera de olika reaktionerna.
De femma stora grupper som oftast framkommer är:
1. Förnekade
2. Aggressivitet och anklagelser
3. Sluten
4. Hopplöshet och depression
5. Skuldkänslor

1. Inom förnekade reaktionen kan vi separera två olika typ. I bäst stället är det bara en överlevnadsstrategi (mest framkommer vid svåra sjukdomar). Patienten behöver längre tid att bearbeta sin sjukdom och sin förändrade livskvalitet. I det läget kan vi hjälpa patient med rådgivning och öppet samtal om möjligheterna med hjälp av läkare och arbetsterapeut. Det är viktigt att patient och sina närstående lita på oss. I sämst fallet kan aldrig inte acceptera patient sin situation.

2. Det finns många orsaker som utlöser aggressivitet och anklagelser (frustration) som leder ibland att patienten försöker spela ut personal mot varandra. Sådan reaktion bör hantera på rätt sätt (det bäst är att tala om detta under personalmöte.) Arbetsgruppen med hjälp av psykolog och samordnare kan lösa problemet. Tillsammans kan de utreda vad som orsakar detta.


3. Det är svårt att bemöta patient som är sluten. Vi måste ha mycket tålamod och inte sällan be hjälp av läkare eller psykolog. I detta fall är mest viktigt att ställa vi öppna frågor. Genom att vi ställer öppna frågor för patient gör det möjligheter att vi kan upptäcka vad som orsakar slutenhet. Om vi känner orsak för slutenhet blir det lättare att hitta lösning.


4. Hopplöshet och depression kan orsaka sjukdomar som har följande symptom någon större förändring eller förändringar. Vi kan hitta sammanhängning med de tre andra grupper där ovanpå (1,2, 3). Skillnad bara att reaktion är olik. Här kan vi försöka utreda orsak som ledde till patientens reaktion genom samtal om det inte går så i stället är det bra om vi ber hjälp av patientsansvarig läkare som kan lösa problemet exempelvis med hjälp av någon antidepressiv medicin.

5. Vid möte med patienter vi kan se s.k. skuldkänslor hos närstående och patient. Närstående känner så ofta när de ställer på sig själv sådant krav som kan de inte klara eller uppleva. Patienter känner skuldkänsla när de försöker hitta något samband mellan sin livsledning förre sin sjukdom och nutidigs tillstånd. I fallet kan hjälpa samtal.

Det är viktigt att vi gör vårt bästa och acceptera människornas olikheter. Detta gäller inte ...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Hemsjukvård: Bemötande människor

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

  • Inactive member 2009-03-16

    Szia Judit ! Remélem olvasod az üzenetemet.Az email címem tim.impexkft@chello.hu.Madosfalvi Zoltán

Källhänvisning

Inactive member [2005-09-20]   Hemsjukvård: Bemötande människor
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=4806 [2024-05-03]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×