Skolmatematiken på glid? ­ socioekonomiska faktorer och didaktiska effekter

1192 visningar
uppladdat: 2007-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Syfte Syftet är att undersöka vilka förändringar som skett i kunskapsnivåer i matematik i den svenska grundskolan och vilka samband som finns med förändringar i skola, samhälle och lärandeteorier. Huvudfråga Huvudfrågan för uppsatsen har varit: "Kan nivån på matematikämneskunskaper relateras till socioekonomiska faktorer?". För att besvara problemformuleringen gjordes en uppdelning i mindre delfrågor.Delfrågorna som undersökts är: A. Finns det något samband mellan resultat på nationella proven i matematik ochsocioekonomiska förhållanden? B. Har försämringar i resultat på nationella proven över tid varit lika stora inom olika socioekonomiska grupper? Metod och material För att besvara frågeställningarna har en kvantitativ statistisk undersökning gjorts. Korrelationsanalyser har gjorts över inhämtat data för att undersöka eventuella samband mellan resultat på nationella proven i matematik och socioekonomiska faktorer. Urvalet har begränsats till elevresultat i Göteborgs stad. Data har inhämtats dels från Skolverket databas över elevresultat på nationella proven och dels från en Internetsida över stadsdelsstatistik i anslutning till Göteborgs stads hemsida. All databearbetning har gjorts i Excel. Som hjälp vid genomförandet har olika metodböcker använts. Resultat För år 005 uppvisades relativt starka samband mellan måluppnåelsen på det nationella provet i matematik och de flesta av de undersökta socioekonomiska faktorerna. Starkast samband påvisades mellan måluppnåelse och utbildningsnivå i stadsdelen. År 1998 framträdde inte samma starka samband mellan variablerna som för år 005. Undersökningen har visat att det inte finns entydiga samband mellan försämringar i måluppfyllelse på stadsdelsnivå och någon socioekonomisk gruppering. Emellertid kan det stora bortfallet år 1998 tänkas ha påverkat dessa resultat. Betydelse för läraryrket Trots att det verkar finnas brister då det gäller aspekten likvärdig utbildning uppvisades i undersökningen positiva avvikelser. Vissa skolor och stadsdelar har uppvägt den negativa påverkan som låg socioekonomisk status ofta har på måluppnåelsen men mer behöver göras för att utbildningsresultaten i matematik ska bli likvärdiga för alla stadsdelar i Göteborgs stad. Dock verkar goda intra...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Skolmatematiken på glid? ­ socioekonomiska faktorer och didaktiska effekter

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2007-01-01]   Skolmatematiken på glid? ­ socioekonomiska faktorer och didaktiska effekter
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=48066 [2024-05-05]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×