Att kommunicera innovationer: en studie av den strategiska kommunikationen i Forsknings- och Utvecklingsföretag

587 visningar
uppladdat: 2001-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Syftet med studien har varit att undersöka kommunikationen mellan Forsknings- och Utvecklingsföretag (FoU-företag) och ett antal identifierade intressentgrupper ur 6 olika aspekter. PR-praktikerns roll och den syn som FoU-företagen har på den, har fått en ganska stor roll i uppsatsen, samt även synen på etiken. Undersökningen har bedrivits som en kvalitativ fallstudieanalys, där tre olika FoU-företag på tre olika stadier av livscykeln studeras. Kommunikationsansvariga på de tre företagen har intervjuats. Två experter med erfarenhet inom området samt representanter från kapitalmarknad och massmedia har också intervjuats. Analysmetoden som valts är ad hoc-metoden, bland annat för att den ger mer spelrum och kan göras efterhand. Genom att lägga märke till mönster, teman, se rimligheten och ställa samman kunde sedan analysen göras. Intervjuerna lästes först igenom för att få ett allmänt intryck och sedan gjordes tolkningar och visualiseringar med hjälp av figurer. Intervjuutskrifterna har genomgåtts noggrant och alla uttalanden har sammanfattats och presenteras under varje frågeställning i resultatavsnittet. Dessa har sedan tolkats samt kommenterats och diskuterats i kapitel 6 och 7. En slutsats är att FoU-företagets syn på PR-praktikerns roll är en smula gammalmodig, man ser på denne som en retoriker och förmedlare av budskap och på kommunikationsprocessen som en ren transmissionsprocess. Vad som skulle behövas är en förändrad syn på denna roll, FoU-företaget behöver en PR-praktiker som också är strateg och analytiker. En annan slutsats är att den kommunikationsmodell som används mest är en kombination av asymmetrisk och symmetrisk tvåvägskommunik...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Att kommunicera innovationer: en studie av den strategiska kommunikationen i Forsknings- och Utvecklingsföretag

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2001-01-01]   Att kommunicera innovationer: en studie av den strategiska kommunikationen i Forsknings- och Utvecklingsföretag
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=48469 [2024-04-29]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×