Det rapporteras mycket om piratkopiering i massmedia idag. Vem som helst kan
med inte alltför stora kunskaper eller kostnader kopiera film, musik, spel och
programvaror, som dessutom ofta är lättillgängliga på Internet. Hur stort detta
problem är och för vem, är det nog ingen som riktigt kan förstå eller svara på.
Organisationer och företag inom branschen försöker med olika medel hantera
trenden med att kopierad digital information får en allt större spridning och
efterfrågan bland konsumenter. Detta genom att framställa bättre och bättre
kopieringsskydd och genom att arbeta för skärpt lagstiftning kring
upphovsmannarätt för digitalt baserade produkter. Frågan vi ställde oss var om
nya lagar och kopieringsskydd har någon genomslagskraft hos konsumenter och om
det är möjligt för branschen att dra nytta av Internet istället för att se det
som ett hot? För att få svar på detta har vi bland annat tittat på vad
kopieringsskydd innebär, vad det finns för typer, hur väl de fungerar, samt
belyst det faktum att dess laglighet ifrågasätts eftersom man enligt lagar
kring upphovsrätt i olika länder har rätt att kopieria ett exemplar för eget
bruk.
Det vi också har undersökt är hur inställningen till kopiering är hos
producenter och konsumenter av digital information och hur de ska kunna närma
sig i den kamp som förs. Vi har tittat på vilka förluster och effekter
piratkopieringen innebär samt om det finns några förslag på åtgärder för att
komma till bukt med kopieringen, förutom renodlade kopieringsskydd och lagar.
Genom en enkätundersökning samt djupintervjuer av konsumenter har vi undersökt
hur mycket man laddar ner och/eller kopieriar, samt om kopieringsskydd och
lagliga åtgärder egentligen avskräcker den enskilde individen. Detta har vi
ställt gentemot branschorganisationernas försök att förhindra piratkopieringen
för att se om det finns några alternativa vägar att gå för att komma tillrätta
med problemet.
Svaret är att kopieringsskydd och lagar inte är rätt väg att gå i kampen mot
piratkopieringen. Detta påvisas genom konsumenternas inställning till
kopieringsskydd, det vill säga att det alltid går att komma runt dem och att
kopieringsskyddade produkter inte kan användas på ett tillfredsställande sätt.
Det påvisas även genom det faktum att varken konsumenter eller lagutövare tror
att lagen har någon effekt p...