Öl- & alkoläsksmarknadsföring ur genusperspektiv

1495 visningar
uppladdat: 2004-01-16
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Alkoholkonsumtionen i Sverige är högre än på mycket länge. Med nya överenskommelser, som öppnade möjligheter för alkoholbranschen att marknadsföra sina produkter, utsätts konsumenter för ökad påtryckning av önskad kommunikation från företagen. Företagens kommunikation riktar sig gärna till den yngre allmänheten som ofta formar sina uppfattningar och attityder genom inlärning och erfarenheter. Uppsatsen behandlar huvudsakligen företagets kommunikation med hjälp av tre angreppssätt; medieval, förpackning och reklam. Beroende på förespråkarens kön uppfattas reklamens inriktning ofta olika. Detta beror på de sociala och kulturella normerna för vad som är kvinnligt respektive manligt genus. Det finns dock inget som säger att kvinnlighet måste vara förenat med det kvinnliga könet utan den kan mycket väl återfinnas hos det manliga könet och tvärtom. Uppfattningen av marknadsföringen formas av genus eller av individuella val. The alcohol consumption in Sweden is far higher than it has been in a long time. With the new agreements which opened for more possibilities for marketing of alcohol products, the communication pressure from the companies on consumers has risen. The marketing communication is more directed toward young people, shaping their understanding, opinion and attitudes through learning and experience. The essay discuss the marketing communications in mainly three different approaches; media choice, packaging and advertising. Depending on the gender of the spokesperson, the advertisement is experienced in different ways depending on how social and cultural standards define male and feminine gender. There is nothing claiming that female gender must be j...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Öl- & alkoläsksmarknadsföring ur genusperspektiv

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2004-01-16]   Öl- & alkoläsksmarknadsföring ur genusperspektiv
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=48694 [2024-05-16]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×