Lärarstudentens syn på sin utbildning med fokus på undervisningsformerna

570 visningar
uppladdat: 2005-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
SyfteSyfte med vårt examensarbete har varit att undersöka hur lärarstudenterna vid Idrottshögskolan i Stockholm (IH) ser på sin utbildning avseende undervisningsformer i relation till ingående ämnes/kursområden och den kommande yrkesrollen. Ytterligare ett syfte har varit att undersöka om de lärare som medverkat i lärarprogrammet har egen skolerfarenhet som verksamma lärare i grundskola/gymnasium.MetodTill grund för vårt examensarbete genomförde vi en litteraturstudie. Genom litteraturstudien arbetade vi fram frågor som slutligen blev till fyra intervjuer av IH: s studierektorer. Med stöd av intervjuerna utformades en enkät till Lärarprogrammets avgångsstudenter (Julen 2005), L4A, L4B och L3K som fick möjlighet att svara på enkäten. Frågorna var lika till alla tre studiegrupper (78st studenter). Enkäten innehöll frågor om undervisningsformerna, samarbetet mellan lärare, anpassning till studenter i relation till den framtida lärarrollen samt utvärderingsförfarandet vid IH. Enkäten bestod av mestadels slutna svarsalternativ. Vi skickade även ut en fråga till 54 stycken av IH: s personal. Det vi ville undersöka var om de lärare vi mött har arbetat i grundskola/gymnasium.ResultatEn överväldigad majoritet av studenterna är nöjda med innehållet i kurserna. Få studenter anser att undervisningen anpassas till de elever som de ska möta i skolan. Nästan hälften av studenterna känner inte någon tydlig relation mellan undervisningen vid IH och sitt framtida yrke. Lärarstudenterna uppfattar att personalen prioriterar de ingående ämnen på ett nästan rakt motsatt sätt än de själva. Studenterna prioriterar pedagogik, medan personalen uppfattas prioritera humanbiologi.SlutsatsPlanering och organiseringen av den nya lärarutbildningen borde ha föregåtts av omfattande gemensamma diskussioner bland IH: s personal. Eftersom utbildningen ännu inte är färdig kan diskussionen knappast vara avslutad. Vår undersökning stärks av tidigare undersökningar vid högskolan och har en spännvidd på 28 år. Det visar sig att ur vissa synvinklar så har det inte skett någon förändring vid IH sedan 1977. Det vi har kommit fram till genom detta arbete är att det vid IH måste tydliggöras hur högskol...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Lärarstudentens syn på sin utbildning med fokus på undervisningsformerna

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2005-01-01]   Lärarstudentens syn på sin utbildning med fokus på undervisningsformerna
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=48745 [2024-04-30]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×