Strategiska allianser -Aktiemarknadens värdering och bakomliggande motiv

1 röster
939 visningar
uppladdat: 2006-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Bakgrund och problem: Ingåendet av strategiska allianser har ökat drastiskt under de senaste decennierna och ökningen tycks fortsätta i en allt snabbare takt. Flertalet studier har gjorts på den amerikanska marknaden angående huruvida strategiska allianser skapar värde i form av en överavkastning på aktien vid tidpunkten för publiceringen av alliansnyheten. På den svenska marknaden är emellertid kunskapsnivån inom området låg då endast ett fåtal studier har gjorts och då de som har gjorts har motstridiga resultat. Syfte: Syftet med den här studien är att empiriskt undersöka huruvida nyheten om ingåendet av strategiska allianser på den svenska marknaden skapar värde för företagen i form av en överavkastning på aktien. Om så är fallet skall vi kartlägga vilka bakomliggande motiv med bildandet av allianser som driver värdeskapandet. Avgränsningar: Vi har valt att avgränsa studien till att gälla den svenska marknaden och företag noterade på Stockholmsbörsens A- respektive O-lista. Metod: Vi använde oss av ”Event study” metoden, vilket är en metod som bygger på att aktiekursen reagerar på att ny information som kan förändra hur marknaden uppfattar värdet på ett företag presenteras. Genom att analysera om det uppstår överavkastning på den aktuella dagen kan vi dra slutsatser om vårt urval. Resultatet relaterade vi till studier gjorda på andra marknader samt analyserades utifrån teorier om strategiska allianser. Resultat och slutsats: Vi fann tendenser till att forskning och utvecklings- (FoU) och teknologiöverföring- och systemintegrationsallianser (TT&SI) inom hälsovårdsbranschen var de allianser som hade den högsta överavkastningen vid publiceringen av nyheten om att en allians hade ingåtts. Detta innebär att faktorer som stor erfarenhet av alliansformering samt förekommandet av en alliansfunktion, i kombination med motiv som exploatering av alliansparternas know-how för att främja att ny kunskap uppstår samt möjlighet att få tillgång till komplementära teknologier, är det som värderas högst av den svenska aktiemarknaden. Förslag till fortsatt forskning: Två studier som är av intresse är att titta på om företagens relativa storlek eller företagens anseende kan förklara aktiemarknadens reaktion vid public...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Strategiska allianser -Aktiemarknadens värdering och bakomliggande motiv

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2006-01-01]   Strategiska allianser -Aktiemarknadens värdering och bakomliggande motiv
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=48852 [2024-05-05]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×