Undervisning i förskolan utgår av tradition från barnens verklighet och nyfikenhet. Under de senare åren har undervisningen också kommit att fokusera på innehållet. Syftet med föreliggande kvalitativa studie var att undersöka hur naturvetenskap i ett didaktiskt perspektiv kommer till uttryck när fem lärarstudenter undervisar barn i åldrar 2-7 år, och efteråt resonerar kring undervisningen. Intressant var vilka mål de hade samt vilka perspektiv som blev viktiga att utgå ifrån i undervisningen. Observationer och intervjuer genomfördes under studenternas sista verksamhetsförlagda utbildning (termin 7), då de undervisade kring något eget valt naturvetenskapligt innehåll. Deltagarna har alla läst inriktningen ”lärande i tidiga åldrar” och får behörighet att undervisa barn i förskolan och grundskolans första år. Studien är inspirerad av den hermeneutiska forskningsansatsen, och genom ett analysförfarande som bygger på tolkning av deltagarnas uttryck och utsagor har skilda mål och perspektivval vuxit fram ur datamaterialet.Resultatet visar att de val deltagarna gör kan vara riktade mot individuella lärandemål utifrån tre perspektiv. Målen kan vara ämnesfokuserade, individfokuserade eller samhällsfokuserade. Valen kan också vara riktade mot mål för verksamheten och då innebära att det måste vara roligt, undervisningen måste utgå från barnets intresse och förutsättningar samt från barns erfarenheter. Även om verksamhetsmålen verkar samstämmiga har de ibland skilda innebörder för studenterna. Det är tydligt att lärarstudenternas undervisning utgår både från barnet och från ämnet. Resultatet belyser hur lärarstudenterna förutom de naturvetenskapliga målen också har mål som är mer allmänna, till exempel tematiskt, ämnesövergripande och värdemål som att vänta på sin tur och att visa hänsyn. I studien kallas detta för ämnesdidaktisk respektive allmändidaktisk preferens. Resultatet visar inte på preferenser som kan knytas till personer. Det visar sig att även om ämnet ibland har första preferens så tas det direkt hänsyn till de individer som skall undervisas. Det förekommer inte vid något tillfälle att studentern...