Barns delaktighet och inflytande i förskolan. En studie om hur pedagoger beskriver sitt demokratiarbete.

2357 visningar
uppladdat: 2007-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Bakgrund Denna studie handlar om hur pedagoger inom förskolan beskriver att de arbetar med barns inflytande, delaktighet och demokrati och vad som kan påverka eller begränsa detta arbete. Studien bygger på en enkät undersökning, där vi lämnade ut 60 frågeformulär till sex olika förskolor i två kommuner. Läroplanens utformning är påverkad av FN:s barnkonvention och båda uttrycker tydligt att barn skall ha rätt att påverka sin vardag. Tidigare forskning har visat på en komplexitet kring barns inflytande och delaktighet i förskolan, detta gör att det ur ett demokratiperspektiv blir intressant att studera de yngre barnens reella inflytande i förskolan. Vår förhoppning med detta arbete är att både vi som författare till uppsatsen, samt andra pedagoger inom förskolan som tar del av detta arbete, skall få nytta av den och på så sätt reflektera över sin egen barnsyn och förhållningssätt då det gäller barns inflytande och delaktighet. Syfte Vårt syfte med arbetet är att ta reda på hur pedagoger i förskolan beskriver att de arbetar med barns delaktighet, inflytande och demokrati och vad som möjliggör eller begränsar det arbetet. Metod Uppsatsen tar sin huvudsakliga teoretiska utgångspunkt i det sociokulturella perspektivet och är en kvalitativ undersökning, som bygger på data bestående av en enkätundersökning. Respondenterna är alla verksamma inom förskolan som förskollärare, barnskötare eller outbildad barnskötare. Frågorna i formuläret är av öppen karaktär, med plats för respondenterna att utveckla sina svar. Analyserna av materialet har skett successivt vartefter vi har fått in formulären från respondenterna. Resultat Studiens resultat visar att de flesta av pedagogerna har en gemensam syn på vad begreppen demokrati, inflytande och delaktighet betyder och innebär. Ett gemensamt ord som respondenterna använder sig av är medbestämmande. Resultatet visar på en vilja att låta barnen bli mer delaktiga och få mer inflyt...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Barns delaktighet och inflytande i förskolan. En studie om hur pedagoger beskriver sitt demokratiarbete.

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2007-01-01]   Barns delaktighet och inflytande i förskolan. En studie om hur pedagoger beskriver sitt demokratiarbete.
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=48931 [2024-04-28]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×