Banverket Produktion är en producerande resultatenhet inom myndigheten
Banverket. Banverket Produktions huvudaffärer är att bygga, driva och
underhålla järnvägens infrastruktur och detta sker genom dess fyra
affärsområden: entreprenad, service, tele och maskin. Affärsområdet
Entreprenad utför större och mindre järnvägsentreprenader på en marknad som
sedan 2001 är helt konkurrensutsatt. Konkurrensutsättningen bidrog till att
Banverket genomförde en översyn av materialförsörjningen med syfte att
reducera sina kostnader. Resultatet blev att ledningen nu planerar att
genomföra en successiv överföring av allt material som används för
felavhjälpning till Banverket Materialservice. Det finns dock inget beslut
om hur övrigt material, exempelvis till projekt, ska hanteras.
Syftet med arbetet är att analysera hur materialförsörjningen till projekt
går att effektivisera hos Banverket Produktion Mitt (PDM) efter det att
Banverket Materialservice övertagit allt material för felavhjälpning. För
Banverket Produktion är en analys om detta viktigt eftersom förhoppningen
enheten har är att dra ner på de lagerutrymmen som de hyr idag och därmed
komma närmre dess framtagna vision på noll lager.
För att utreda arbetets syfte gjordes en fallstudie. Fallstudien som
metodik ansågs passa bra eftersom utredarna skulle studera en verksamhet
under verkliga förhållanden under en begränsad tid. För att identifiera
eventuella förbättringsfaktorer gjordes en kartläggning av nuläget. Till
kartläggningen av nuläget och teorikapitlet har främst kvalitativa metoder
såsom intervjuer, observationer, litteraturstudier och dokumentstudier
använts för att samla in information.
När nuläget var kartlagt analyserades det och om PDM vill effektivisera sin
materialförsörjning och arbeta mot sin vision måste ett antal identifierade
faktorer i enhetens materialförsörjningsprocess förbättras. Med hjälp av
ett relationsdiagram kunde tre av dessa faktorer urskiljas som
grundläggande, pådrivande problem. Det första pådrivande problemet är
informationsflödet, detta måste förbättras så att rätt information kan nå
ut i rätt tid till alla involverade parter i försörjningskedjan. Det andra
pådrivande problemet är dagens planering och styrning av
materialflödesaktiviteterna, enheten måste se till att skapa en mer
tillförlitlig planering så att rätt material ankommer i rätt tid till rätt
plats och i rätt kvantitet. Det tredje pådrivande problemet är
lagringsalternativ, enheten måste utvärdera lagringsalternativ till det
material som ej kan levereras direkt ut på fält.
Utifrån analysen konstaterade författarna att JIT-leveranser är den
strategi som bäst motsvarar PDMs vision och krav för en effektiv
materialförsörjning. För att kunna uppnå JIT-leveranser i så stor
utsträckning som möjligt måste dock de pådrivande problemen i dagens
verksamhet förbättras. För att lösa dessa problem har författarna gett
förslag på hur vissa arbetsrutiner och moment i
materialförsörjningsprocessen kan förändras. Bland annat har förslag på vem
som ska ansvara, när och hur rätt information om kommande projekt ska
skickas till berörda parter. En logistiker och en inköpare måste få ta del
av projektinformationen i ett tidigare skede så att deras arbetsuppgifter
underlättas. Till hjälp inför planering av nya projekt har två checklistor
arbetats fram, en till logistikerna och en till inköparna. Med utgångspunkt
från checklistorna föreslås även att enheten börjar med uppföljning för att
se om det verkliga utfallet stämde överens med planeringen. Till det
material som in...