Att Lära Genus?

1809 visningar
uppladdat: 2007-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Syftet med denna undersökning var att se huruvida elever bemöter lärare olika beroende på lärares kön och/eller ålder. Samt hur lärare förmedlar, alternativt öppnar upp för eleverna att lära sig genus i klassrumssituationer. Uppsatsen bygger på empiriska studier genomförda hos fyra lärare på en gymnasieskola i Halland. Lärarna var två kvinnor och två män, varav en av varje kön var i 35 års åldern och en av varje kön var i 50 års åldern. Vi genomförde två observationer hos varje lärare vid olika lektionstillfällen i samma klass. Den empiriska datan samlades in via icke-deltagande observationer med hjälp av ett observationsschema som kompletterades med löpande anteckningar. Det empiriska materialet samt sociokulturella teorier om lärande och kommunikation låg sedan till grund för besvarandet av uppsatsens frågeställningar. Vi har främst använt oss av Lev Vygotskijs och Roger Säljös teorier i uppsatsen, samt kompletterat dessa med annan litteratur. Det vi kom fram till genom vår undersökning var att ålder inte är en lika stark faktor som kön i lärare-elevrelationen. Det finns olika stereotyper för hur män och kvinnor bör bete sig och i dessa stereotyper framkommer det ofta att män är mer respektingivande och auktoritära än kvinnor. I vår undersök...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Att Lära Genus?

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2007-01-01]   Att Lära Genus?
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=49096 [2024-04-28]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×