Elever med läs- och skrivsvårigheter: en kvalitativ undersökning på två 7-9 skolor i Bodens Kommun

1367 visningar
uppladdat: 2005-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Detta examensarbete har som syfte att undersöka hur man arbetar med ungdomar som har läs- och skrivsvårigheter på två 7-9 skolor inom Bodens kommun. Tidsplanen blev ett tungt vägande skäl för en väl avvägd avgränsning och därför koncentrerades den empiriska studien till två 7-9 skolorna i Bodens kommun. Utifrån kvalitativa metoder utfördes fältarbeten där intervju med lärare, speciallärare och observation av ungdomar med läs- och skrivsvårigheter ingick. Ett litteraturstudium föregick undersökningens empiriska del och i detta ingick svensk skollag, Lpo 94, Skolverkets roll, läs- och skrivsvårigheters natur och historik (tidigare forskning). Detta studium visar att de elever som har en diagnos har rätt till extra resurs i skolorna, men många människor går igenom hela skolsystemet utan att få diagnos, extra stöd eller hjälp. Dessa icke diagnostiserade elever finns i alla skolor och faller tyvärr mellan stolarna enligt informanterna i denna undersökning. Som några av resultaten kunde det utläsas att skolorna använder sina personalresurser på olika sätt. De bägge speciallärarna i skola A arbetar som resurser i klassrummet och skall där stödja resurselever. I skola B har man frångått detta arbetssätt och bildat en resursklass dit de personella resurserna (speciallärare, elevassistenter) koncentreras. Båda skolorna tar i förväg reda på hur många elever som kommer från år 6 med utredda läs- och skrivsvårigheter och har en god samverkan med föräldrar. Skola A hade 8,5 procent underkända i kärnämnet Svenska läsåret 2003 - 2004, jämfört med skola B: 4,5 procent och riksgenomsnittet för läsår 2002-2003: 5,3 procent. Ett annat resultat som kunde utläsas av observationerna var att ett flertal elever som ej var utredda kunde uppvisa stora "kunskapsluckor" och var i ett behov av extra resurs. Är man ensam lärar...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Elever med läs- och skrivsvårigheter: en kvalitativ undersökning på två 7-9 skolor i Bodens Kommun

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2005-01-01]   Elever med läs- och skrivsvårigheter: en kvalitativ undersökning på två 7-9 skolor i Bodens Kommun
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=49129 [2024-05-17]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×