Mångkulturalismens positiva effekter i det segregerade samhällets klassrum

974 visningar
uppladdat: 2007-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Sammanfattning Bakgrund Som blivande lärare har vi ett intresse för hur elevernas erfarenheter används på en mångkulturell skola, eftersom migrationen har ökat under de två senaste decennierna och gjort immigrationen till en viktig politisk fråga. Det är verkligheten ute på många av skolorna i storstädernas förorter. Vi tycker att det är viktigt att ta vara på de resurser som finns i de olika kulturerna och lära sig använda det på ett konstruktivt sätt i undervisningen. Det finner vi stöd av i Lpo 94. SyfteAtt lyfta fram möjligheter till lärande som leder till kunskap av olika kulturer med hjälp av de erfarenheter som finns inom elevgruppen, samt att ta del av olika lärares sätt att arbeta med det i sin undervisning. Att studera hur verkligheten ser ut på skolorna när det gäller erfarenhetsbaserat lärande och elevernas del i det. Att vi vill utveckla vår egen lärarprofession. Metod och material Vi använder oss av en kvalitativ metod ­ en fenomenografisk ansats. För att samla in material har vi använt oss av enkäter och intervjuer. Materialet består av tidigare forskning, litteratur och teoretiska uppfattningar angående ämnet. Vårt arbete har vi lagt upp som en fallstudie på en segregerad förortsskola där vi har intervjuat 6 stycken lärare,kvinnliga på låg- och mellan stadiet och 4 stycken på högstadiet, där det varav vardera kön. Resultat Vi ser skillnader i hur man använder sig av elevernas erfarenheter på låg- och mellan stadiet jämfört med högstadiet. Fast den största skillnaden ligger i att man på låg- och mellan stadiet är mer medveten om att man gör det. Vi har också sett en skillnad i synen på i vilka åldrar man bör arbeta på detta sätt där det till viss del döms ut av högstadielärarna. Vi har sett ...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Mångkulturalismens positiva effekter i det segregerade samhällets klassrum

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2007-01-01]   Mångkulturalismens positiva effekter i det segregerade samhällets klassrum
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=49141 [2024-05-18]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×