Förväntningsgap mellan klient och revisor : felaktig föreställning eller verklighet?

1381 visningar
uppladdat: 2005-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Redovisningsskandalerna i energibolaget Enron och telekombolaget Worldcom har ändrat förutsättningarna för allt mer hamnat i fokus. Arbetet sker utifrån föreskrivna ramar och regler och uppgifterna påverkas och kontrolleras av flera olika organisationer. I denna undersökning klarläggs att ett förväntningsgap förekommer då klientens förväntningar skiljer sig från vad revisorn faktiskt skall göra enligt lag och fastställda normer. Syftet med uppsatsen är att undersöka om ett förväntningsgap föreligger mellan klient och revisor. Vi kommer även att diskutera vad som kan orsaka ett förväntningsgap utifrån olika aspekter i modellen. Om det skulle föreligga ett förväntningsgap vill vi även utreda vilka åtgärder som bör vidtas för att kunna minska det. Studien bygger på öppna intervjuer med revisorer såväl som klienter samt sammanställd statistik över antalet anmälningar mot revisorer. Vad gäller förväntningsgapet har både revisorer och klienter tämligen lika föreställningar. Vi tycker oss ha fått uppfattningen att förväntningsgap är förekommande och att det kan finnas olika orsaker till uppkomsten. Redovisningsskandalerna tycks dock ha minskat gapet då revisorns arbetsuppgifter blivit tydligare för klienten. För att reducera riskerna för att ett gap uppstår krävs mer kommunikation och förtydliganden mellan revisor och klient. Det är också viktigt att klien...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Förväntningsgap mellan klient och revisor : felaktig föreställning eller verklighet?

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2005-01-01]   Förväntningsgap mellan klient och revisor : felaktig föreställning eller verklighet?
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=49287 [2024-05-03]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×